След като отборът на Мерцедес показа снимки на новия си двигател за 2014 г., публикува и допълнителна информация за него, разпространена от пресофиса на екипа.
През сезон 2014 ще има сериозна промяна в агрегатите, които ще са шестцилиндрови, с капацитет от 1,6 литра и турбокомпресор. Ето и отговорите на най-важните въпроси, изпратени от Бракли.
Какво можете да ни кажете за двигателя за 2014 г.?
– Нека първо да споменем за правилата преди да говорим за двигателя. За 2014-а се посочват максималното допустимо количество гориво за състезанията да се равнява на 100 кг в сравнение с около 150 кг днес, въпреки че не е определено официално от правилата. Това означава, че ще имаме една трета по-малко гориво, с което да изкараме състезанието, а искаме това да стане със същата скорост. Нуждаем се от двигател, който е с 30% по-енергийно ефективен.
Тук се намесват допълнителните системи?
– Вече наистина не е само двигателят. Без да навлизаме много в техническата част, ще споменем член 1.22 от техническия регламент който се отнася до така наречената „задвижваща група”. Тя се състои от двигател с вътрешно горене (ICE – Internal Combustion Engine), система за възстановяване на енергията (ERS – Energy Recovery System) и всички спомагателни, нужни за да заработи агрегата. Защо група? Защото вече говорим за система. Днешните 8-цилиндрови двигатели бяха проектирани самостоятелно, а след това към тях се добави хибридна система за възстановяване на кинетичната енергия (KERS). Силовият агрегат за 2014 г. е проектиран с интегрирани хибридни системи още от началото.
Формула 1 обича жаргона, но какво точно означават ICE и ERS?
– ICE е традиционният двигател в групата. Той е с обем 1,6 литра, с турбокомпресор и директно впръскване на горивото с налягане до 100 бара. Ако максималните оборота на настоящите двигатели са 18 000, на новите ще са 15 000.
– Що се отнася до ERS, тя е като KERS, но не само ще може да използваме кинетичната енергия при спиране, но и да направим това от турбокомпресора. Кинетичната енергия ще се извлича както и до сега от MGUK – Motor Generator Unit Kinetic, а към турбото ще има топлинен генератор (MGUH – Motor Generator Unit Heat).
– Като цяло ще ни е позволено да използваме към задната ос два пъти по-голяма мощност от акумулираната енергия – 161 к.с в сравнение с 80.5 к.с. Ще върнем в обръщение 10 пъти повече енергия – 4 MJ – в сравнение с 400 kJ. Казано по-просто, това означава по-голямо усилване на мощността през по-голям процент от обиколката.
И това ще помогне да се подобри ефективността?
– Точно така. Част от увеличението на ефективността ще дойде от самото развитие на ICE, който е по-ефективен, има по-малко движещи се части и ползва турбо, докато останалата част ще е се осигури от използването на ERS. Днес енергията, която използваме, има само един път – към и от KERS, през 2014-а ще има до седем възможни пътя за оползотворяване на енергията на автомобила, а не да се губи през ауспусите и спирачките.
Звучи доста впечатляващо. Ще развълнува ли феновете?
– Вярваме, че да. Целта е да постигнем същата мощност от около 750 к.с., но да го направим, използвайки около 30% по-малко гориво.
– По отношение на звука – той не е толкова силен, колкото настоящия V8, поради две причини: по-ниската честота на въртене на двигателя и фактът, че турбокомпресора се намира на пътя на изгорелите газове. Чрез него ще ползваме много от енергията която се губи и като топлина и звук. Поради добрия механичен баланс на 6-цилиндровия двигател той звучи по-хубаво. Уверени сме, че феновете ще го намерят за доста вълнуващ, когато го чуят на пистата.
Какво влияние ще окажат промените на състезанията?
– Двигателят ще има по-голям въртящ момент, отколкото настоящия осемцилиндров върху по-голям диапазон от обороти. Така колите ще с по-малко сцепление на изхода от завоите и ще е по-атрактивно, но трудно за пилотите. Ще бъдат възнаградени най-интелигентните пилоти.
Няма ли Формула 1 да се превърне в състезание по икономично шофиране?
– Малко вероятно. Управлението на разхода на гориво вече е критична част от Формула 1 и ще продължи да бъде така през 2014-а. Например нашите V8 могат да завършат състезателна дистанция днес, използвайки 11,6% по-малко гориво в сравнение с 2006 г. И днес отборите са много добри в контролирането разхода на гориво. Следим всяко едно впръскване на горивото във всеки цилиндър и знаем точно колко гориво е използвано, а има над 5 милиона впръсквания за средно състезание!
– Накрая най-умният пилот в най-бързата кола ще има успех през 2014 г., което остава вярно на основното предизвикателство на Формула 1. Това, което наистина правим, е да върнем „мотор” обратно в „моторен спорт”.