Начало Автомобили Camaro Z/28 се задвижва от доказал се на състезателната писта двигател LS7...

Camaro Z/28 се задвижва от доказал се на състезателната писта двигател LS7 V-8

101
0

Доказалият динамичните си качества двигател LS7 7.0L V-8 задвижва напълно новия Camaro Z/28 моделна година 2014 – най-фокусираният върху динамиката на писта автомобил в историята на модела. Моторът е комбиниран с шестстепенната механична трансмисия TREMEC TR6060 с уникални компановка и подбор на предавателните числа съобразно качествата на LS7 и в името на постигане на максимално добри параметри на писта.

Двигателят Z/28 е адаптирана версия на използвания в C6 Corvette Z06 агрегат LS7, конструиран съвместно с Corvette Racing. Приблизителната мощност в новия Camaro Z/28 е 500 к.с. (373 кВт), максималният въртящ момент има стойност от 637 Нм, а максималните обороти са 7100 об/мин. Това гарантира широк оборотен диапазон, който е в основата на високата мощност и позволява на водача да задържа по-дълго една предавка преди да стане необходимо да превключи на следващата при движение със състезателно темпо на писта.

LS7 е най-мощният сериен двигател с атмосферно пълнене създаван въобще някога от General Motors и от появата си в края на 2005 г., бе първият двигател на GM, получил сертификация на SAE за динамични агрегати.

Сглобяван на ръка в GM Performance Build Center в Уиксъм (щата Мичиган) LS7 е базиран на архитектурата на четвъртото поколение (Gen IV) V-8 агрегати като двигателя на Camaro SS с кодово наименование LS3 и работен обем от 6,2 литра, но се изработва чрез уникален процес на леене на цилиндровия блок със запресовани стоманени цилиндрови втулки. Те осигуряват по-голям диаметър на цилиндъра от 104.8 мм и са обработени и хониговани с помощта на монтажна насочваща плоча, осигуряваща изключително ниво на прецизност на процесите. Освен това двигателят е с мазилна система със сух картер с цел осигуряване на пълноценно смазване при динамично шофиране на писта със странични ускорения от 1.05 g, каквито Z/28 е способен да достигне.

Вътрешните компоненти на LS7 извършващи възвратно-постъпателно движение са изработени чрез технологии за олекотяване пренесени директно от състезателните модели. Сред тях са титановите мотовилки и всмукателни клапани, които имат съществен принос за постигане на по-високи нива на мощност, дават възможност за достигане на по-високи оборотни режими и като цяло, спомагат за намаляване на масата на двигателя. Титановите мотовилки са може би най-директната връзка със състезателните технологии. Всяка една от тях тежи едва 464 грама, стойност, която е с 30 процента по-ниска от тази на мотовилките на LS3. Използването на тези сплави спомага за значително намаляване на теглото, с което се осигурява възможност за увеличаване на оборотните режими и подобряване на процесите при работа на високи обороти. Освен това значително се подобрява здравината, надежността и издръжливостта на мотовилките.

Изпускателната система на LS7 за Z/28 е уникална и с така наречената три-Y конфигурация, при която потокът на газовете е съобразен с последователността на запалване на V-8 мотора. Първоначалните двойки всмукателни колектори свързват съответно първи и пети цилиндър, както и трети и седми на левия цилиндров ред, като съответно втори с четвърти и шести с осми са свързани по двойки на десния цилиндров ред. На всеки цилиндров ред първоначалните двойки се обединяват чрез второ обединение под формата на Y, осигуряваща подходяща конфигурация за разделянето на пулсациите на цилиндрите с последователно запалване и подобрено очистване на цилиндрите от газовете на базата на реда на запалване от 1-8-7-2-6-5-4-3. Технологичното решение с два режима на работа и големите три инчови (7,6 сантиметрови) тръби допълват цялостната настройка и ниско ниво на съпротивление на изпускателната система. С общата оптимизация се подобрява кривата на въртящия момент и звуковото ниво с сравнение с базовия LS7 двигател.

Обработените с CNC процес алуминиеви цилиндрови глави на LS7 са конструирани така че да отговорят на високите изисквания по отношение на газообмена на двигателя със 7-литров работен обем, който всмуква над 2830 литра повече въздух за минута от двигателя LS3 V-8 – което означава увеличение на количеството въздух с почти 20 процента. Грижата за осигуряване на подобен капацитет има разпределителен вал с хидравлични ролкови повдигачи с ход на всмукателните и изпускателните клапани от 15 мм.

За осигуряване на оптимален непрекъснат поток от въздух главите на LS7 са с прави всмукателни канали с тунелна форма. Изключително големи от гледна точка на серийните машини – и дори от гледна точка на стандартите за състезателни двигатели – те са конструирани така че да осигуряват и поддържат висока скорост на потока на въздуха, гарантирайки високо ниво на въртящия момент при ниски оборотни режими и изключителни показатели по отношение на мощността при високи.

Главите включват горивни камери с обем от 70 см3, пълнещи се с помощта на 56 милиметрови титанови всмукателни клапани, които са по-големи, но по-леки от тези на LS3. Те си партнират с 41 милиметрови изпускателни клапани с пълна с натрий куха сърцевина на стеблата. Този материал се разтопява и втечнява при около 96 градуса Целзий. Инерцията на движението на клапаните кара втечненият натрий да се движи в кухината на стеблото като по този начин топлината се отделя по-добре от тази на конвенционален изпускателен клапан.

За да поберат по-големите клапани, седлата им в главата са сдвоени, а на базата на опита от състезателните двигатели на Corvette ъгълът между осите на клапаните на LS7 е определен на 12 градуса – срещу 15 градуса при LS3 – с цел подобряване на газообмена през каналите и осигуряване на въздушен поток по-бързо и без нежелани турбуленции.

За двигателя LS7 се използва система за смазване със сух картер в името на необходимостта от пълноценно мазане дори при високото странично натоварване на Camaro Z/28 в завоите на пистата. За целта се използва маслен резервоар с обем от 9,5 литра, който доставя масло с постоянно налягане за конвенционалната маслена помпа, монтирана на дъното на двигателя. Нагнетеното масло осигурява пълноценно смазване дори при странични натоварвания надвишаващи 1.05 g.

Маслото циркулира през двигателия и след това към картерната вана, от където се насочва обратно към резервоара с помощта на циркулационна помпа. Големият резервоар, комбиниран с високо ефективен топлообменник от типа вода-масло осигурява необходимото охлаждане съобразено с високото натоварване на двигателя. При системата за смазване със сух картер, новото масло се добавя в двигателя чрез резервоара – който разполага и с прът за измерването му.