Фернандо Алонсо постигна убедителна победа в домашното си Гран при на Испания. Пилотът на Ферари успя да изпревари Кими Райконен от екипа на Лотус и съотборника си Фелипе Маса. Световният шампион Себастиян Фетел пък остана едва на четвърто място. Пети се нареди съотборника му в тима на Ред Бул, Марк Уебър. Местата в десетката се допълниха от спечелилия полпозишън Нико Розберг (Мерцедес), Пол ди Реста (Форс Индия), Дженсън Бътън и Серхио Перес от Макларън, а десетото място бе за Даниел Рикиардо (Торо Росо).
Фернандо Алонсо потвърди показаното в петъчния ден изключително добро темпо в дълга серия от обиколки и не остави никакви шансове на съперниците си. Райконен направи едно спиране в бокса по-малко, но това този път не му бе достатъчно за нещо повече от второто място. Чудесното темпо на Ферари бе потвърдено и от Фелипе Маса, който стартирайки от девета позиция успя да заеме последното място на подиума, изпреварвайки пилотите на Ред Бул.
На старта Фетел успя да изпревари Люис Хамилтън, докато Розберг запази първата си позиция. Алонсо също успя да изпревари на втория завой английския пилот на Мерцедес, който се свлече до четвъртото място. Веднага след него пък бе Кими Райконен. Отзад Маса пък успя да се добере до шестото място след като изпревари Серхио Перес. Бразилецът още на старта изпревари стартиралия слабо за пореден път Марк Уебър и Ромен Грожан. Сутил бе на осма позиция, следван от Грожан и Ди Реста, които допълваха десетката.
Оформиха се две тройки в борба помежду си. Първата бе водена Розберг, зад когото се движеха Фетел и Алонсо, а зад тях Хамилтън предвождаше Райконен и Маса. Финландският пилот на Лотус успя да изпревари колегата си от Мерцедес в началото на осмата обиколка и зае четвърта позиция. Малко по-късно и Маса изпревари съперника си, който се свлече до шесто място. Бразилецът обаче веднага спря в бокса на Ферари за смяна на гуми. Същото бе сторил и Марк Уебър, който до този момент се движеше 11-и.
В 10-ия тур през бокса минаха Алонсо и Хамилтън. Обиколка по-късно същото направиха Розберг и Фетел. Розберг успя да се върне пред Алонсо на пистата, доката Фетел изостана зад испанеца.
Колата на Ферари се движеше с чудесно темпо и в началото на 13-ата обиколка в края на старт финалната права успя да излезе на втора позиция, зад невлизалия още в бокса Естебан Гутиерес от Заубер. Розберг обаче явно нямаше шанс срещу съперниците си с твърдите гуми и бе изпреварен от Фетел и Маса.
Алонсо поведе след първите влизания в бокса, като зад него се движеха Фетел, Маса, Райконен, Розберг, Уебър, Перес, Ди Реста, Рикиардо и Хамилтън допълваха местата в топ десет. В тази група само Райконен и Розберг се движеха с медиум сместа. В 21-ата обиколка Маса спря в бокса за втора смяна на гуми, след като се видя, че дори с твърдите гуми издръжливостта на продуктите на Пирели е максимум 10 обиколки.
Тур по-късно през бокса на Ферари мина и Фернандо Алонсо, а Фетел остана на пистата с надежда да направи още няколко обиколки, които в крайна сметка да му позволят да направи стоп по-малко от пилота на Ферари. Пилотът на Ред Бул водеше пред Кими Райконен, който със сместа медиум се справяше значително по-добре от съперниците си, използващи твърдите гуми.
Фетел мина през бокса във 24-ата обиколка и Райконен поведе. Алонсо се движеше втори, следван от Маса и Розберг. Фетел бе пети, но веднага успя да изпревари сънародника си за четвъртата позиция.
Райконен влезе в бокса в 27-ата обиколка и отново сложи по-меките гуми. Финландецът излезе зад Фетел на четвърто място. Зад него пък Розберг направи само тур преди също да влезе за втори път в питлейна. Стартиралият от първа позиция състезател излезе едва на девета позиция, докато неговия съотборник се движеше едва 15-и.
Заради невъзможността да се загряват достатъчно добре, предните гуми на колите на Ферари и Ред Бул се износваха сравнително бързо. От друга страна с медиум сместа Райконен успяваше да се справя значително по-добре с поддържането на оптимална температура, което правеше гумите му по издръжливи.
Финландецът атакува пилотът на Ред Бул в 33-ата обиколка, но Фетел успя да се защити твърдо. Не такъв обаче бе случая в началото на 34-ия тур, когато Райконен излезе трети.
Фернандо Алонсо водеше 36 обиколки след началото на състезанието, следван от Фелипе Маса, Кими Райконен, Себастиян Фетел, Марк Уебър, Пол ди Реста, Нико Розберг, Даниел Рикиардо и Серхио Перес.
Тур по-късно водача влезе в бокса. Веднага след него същото направи и Маса. Разликата между двамата бе достатъчна, за да влязат в питлейна в една и съща обиколка. Алонсо излезе втори между Райконен и Фетел. Германският пилот на Ред Бул влезе за смяна на гуми в 40-ата обиколка. Световният шампион излезе четвърти пред съотборника си Марк Уебър. Шести бе Нико Розберг. Дженсън Бътън и Пол ди Реста, които вървяха към стратегия с три спирания бяха не седма и осма позиция. Подобна стратегия щеше да използва и Райконен, който в последното си влизане щеше да сложи твърдите гуми.
Финландецът мина през питлейна в 46-ата обиколка и излезе трети пред Фетел. Времената му веднага се подобриха и той започна да се доближава до Маса, който трябваше да направи още едно спиране.
Фернандо Алонсо направи последното си спиране в 49-ата обиколка. Испанецът отново се върна на върха без проблеми, докато зад него Маса губеше със сериозни темпове преднината си спрямо Райконен.
Марк Уебър влезе в бокса в 51-ата обиколка. Тур по-късно същото направи и Фелипе Маса. Веднага след него същото направи и Фетел. Класирането в челото не се промени особено, като Райконен излезе втори, следван от Маса и Фетел. Марк Уебър бе пети след като изпревари Пол ди Реста, Нико Розберг и Естебан Гутиерес. За Ди Реста и Гутиерес предстоеше последно спиране в бокса.
Осем обиколки преди края Алонсо водеше с комфортна преднина пред Райконен. Маса бе трети, следван от Фетел, Уебър, Розберг, Ди Реста, Бътън и Перес. Десетката пък се допълваше от Даниел Рикиардо. Интрига в топ десет имаше единствено за шестото място, където Ди Реста натискаше Розберг. В крайна сметка обаче пилотът на Мерцедес успя да запази позицията си и едва ли не трябваше да се радва, че на първата надпревара в Европа загуби само пет позиции.
Така след това състезание Себастиян Фетел продължава да води във временното класиране с 89 т., но вече само на четири точки пред Кими Райконен. Победителят от днес, Фернандо Алонсо пък е трети на 17 точки от водача.
При конструкторите Ред Бул води със 131 точки, Ферари са втори със 117, а трети е екипа на Лотус със 111.