Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Роб Смедли разкрива тайните на оптималните настройки за Монако

Роб Смедли разкрива тайните на оптималните настройки за Монако

37
0
Роб Смедли

Пистата, на която се провежда Гран при на Монако, има уникална история и е едно от най-големите предизвикателства за отборите във Формула 1. Настройването на автомобилите никак не е лесно, а всяка една обиколка трябва да е направена максимално прецизно.

Управлението на болид от F1 по улиците на княжеството наистина е екстремно. На никое друго трасе карането не е такова, каквото е там.

Винаги казваме на пилотите да минават колкото се може по-близо до бариерите, защото в това е тайната на доброто време за обиколка – разкрива състезателният инженер на Фелипе Маса във Ферари Роб Смедли. – Веднъж заедно с един колега отидохме да гледаме надпревара от малките формули на влизането в секцията на басейна. Е, тогава видяхме с очите си колко близо са колите до мантинелите при скорост от над 200 км/ч и си казахме, че може би трябва да имаме малко повече респект към състезателите!

Смедли има десетилетия опит зад гърба си, въпреки че още няма 40 години и е наясно с тайните на пистата:

Необходими са много добри настройки на предната част, за да атакуваш множеството бавни завои възможно най-добри. В същото време не бива да забравяш и за момент неравностите и бордюрите: колите скачат много и е необходимо да се внимава за местата, където се спира и ускорява след това. Механичното сцепление има голямо значение, тъй като почти липсват бързи криви – има само бавни, някои от които са много тесни, особено Льовс. От аеродинамична гледна точка се търси конфигурация с максимално аеропритискане, като не се притесняваме особено за челното съпротивление. На хартия подобен избор е неефективен, но това работи тук. При разпределението на теглото пък центърът на тежестта се изтегля възможно най-назад, като задната част трябва да е много твърда, а предната – мека, за да се намаля поднасянето на предницата в бавните завои.

Пистата на практика са нормалните улици на Монако, така че условията там еволюират непрекъснато и разликата до началото на състезанието спрямо първите свободни тренировки е огромна. Затова е трудно да се прецени още след първите обиколки кои реглажи са наистина добри за отделните коли.

Еволюцията на трасето е значително, тъй като постепенно се натрупва гума от четвъртък до неделя. Обикновено това „маскира“ ефекта от модификациите, които правим по автомобилите. Съществува обаче и един страничен фактор – на увереността: с натрупването на все повече обиколки, пилотът придобива все по-ясна картина колко може да натиска болида си до достигането на лимита му. А в крайна сметка това е едно от нещата с най-голямо влияние върху крайното време от тура! – допълва Смедли.