Сузи Волф е една от малкото жени, карали болид от Формула 1. Тя е развоен пилот на Уилямс, като вече направи няколко аеродинамични теста за отбора и също така работи в симулатора на тима. Но дали може да стане състезател във Формула 1? Няма как да отговорим на този въпрос, но ако трябва да съдим по нейната амбиция, желание и умения, защо не?
Волф е родена на 06.12.1982 г. в Оубън, Шотландия и започва да се състезава от 8-годишна възраст с картове. Баща й, който е бил състезател с мотори, е купил картинг за нея и за брат й Дейвид и тогава е започнало всичко. Тя става шампионка на Шотландия по картинг в клас Junior International A и Open Junior International A през 1997 г. Също така е обявена за най-добра жена картинг пилот на Великобритания четири години подред (1996, 1997, 1998, 1999), а през 2000-та печели наградата за най-добра жена картинг пилот в света.
Сузи разказва, че до 14-годишна възраст не е мислила за състезателна кариера, но една надпревара от Формула 3 е променила плановете й:
– Не беше докато не станах на 14 и бях заведена да гледам състезание от Формула 3, което спечели Дженсън Бътън. Тогава казах на себе се:” Уау, всъщност това може да е моята кариера.” Винаги съм се състезавала. Конкурирах се в плуването, в ски спускането. Всичко беше състезание. Винаги съм се наслаждавала на картинга най-много заради скоростта и адреналина.
След картинга Сузи се състезава в британската Формула Рено, британските серии Формула 3 и DTM (от 2006 до 2012 г.).
Шотландката, която е съпруга на изпълнителния директор на Мерцедес Тото Волф, вече подаде заявка за лиценз във Формула 1, следващата стъпка в нейното професионално развитие:
– Напълно наясно съм, че трябва да се представя на ниво. Но нямаше да съм тук, ако не мислех, че съм достатъчно бърза. Амбицията е да съм на върха в този спорт. Но когато се присъединих към Уилямс казах, че няма да изпреварвам времето. Опитвам се да натрупам повече време на пистата. Страхувам се да не дойде възможност и да не съм готова за нея. Защото тази възможност ще дойде само веднъж. Ако не си достатъчно добър, никога няма да я получиш обратно. Формула 1 е толкова конкурентен спорт. Този шанс идва само един път и трябва да се възползваш максимално от него.
Има много скептици на идеята жена да се състезава във Формула 1. Някои мислят, че дамите не са достатъчно силни физически, за да издържат на натоварването в спорта, а според други не им достига ментална подготовка. Сузи обаче има собствено мнение по въпроса. Тя смята, че пилотските умения на даден човек зависят единствено от самия него без значение дали това е мъж или жена:
– Вижте ръста на Себастиан Фетел. Виждате ли голям, мускулест мъж? Знам, че жените имат 30% по-малко мускули от мъжете. В DTM трябваше да тренирам по-усилено. Но аз се състезавам с картове от толкова малка, че година след година тялото ми ставаше по-силно на точните места.
За да си успешен пилот са необходими съвкупност от качества като борбеност, упоритост, търпение, увереност и вяра в себе си и възможностите си, решителност и много други. Желанието за победа и стремежът към най-добро представяне, както и концентрацията също са необходими за успех не само в Гран при, а и във всички останали спортове и в живота като цяло. Това са качества, които са част от личността на определен човек или такива, които той или тя изгражда с развитието си и с опита.
– Въпросът не е в пола. Можеш да вземеш всеки един от улицата и зависи от неговия или нейния собствен характер как могат да карат кола – коментира Сузи. – Мъжете са много по-егоцентрични. Но това означава, че жените могат да приемат критика и да се подобрят по-бързо, отколкото мъжете. Жените могат да останат концентрирани и да вършат повече задачи по-лесно. Но също така всичко се свежда до характера. Не можеш да определиш какво една жена може да прави по-добре от един мъж. Бях помолена да ме тестват, за да видят дали съм по-различна. Аз имам повече тестостерон, отколкото обикновената жена. Не знам дали това ме прави по-агресивна, но имам и от това. Зависи от характера. На осем се състезавах с малки момчета, които бяха супер агресивни. Не можех да удържам позицията си на тази възраст, ако нямах нещо в себе си, което също беше агресивно.
Очевидно пилотирането е носило удоволствие на Сузи Волф още от ранна детска възраст. Тя изгражда себе си по състезателните трасета и след повече от 20 години продължава да прави това, което обича – да кара.