Компаниите General Motors (NYSE: GM) и Honda (NYSE: HMC) оповестиха своята дългосрочна рамкова договореност за съвместна разработка на следващо поколение системи с горивни клетки и технологии за съхранение на водород, насрочена за периода до 2020 г. Очаква се успехът на съвместната дейност да бъде постигнат на основата на споделения опит и експертни познания на двете компании, икономията на средства и усилия вследствие на обединяването в по-голям мащаб, както и благодарение на ползите, реализирани от съвместният достъп до външни ресурси.
GM и Honda планират да работят съвместно и заедно със своите партньори за по-нататъшното развитие на инфраструктурата за зареждане с водород, която е от ключово значение за осигуряване на дългосрочния успех и на добрия прием на автомобилите с горивни клетки сред потребителите.
GM и Honda са сред признатите световни лидери в областта на технологиите с горивни клетки. Според последните данни за индекса на регистрираните патенти в областта на екологичните системи за задвижване (Clean Energy Patent Growth Index), който отразява нивото на развойния потенциал на отделните компании в тази насока, GM и Honda се нареждат съответно на първо и второ място в глобален мащаб по брой регистрирани патенти в областта на системите за задвижване с горивни клетки в периода от 2002 до 2012 година с общо над 1200.
– Tова сътрудничество се гради на мощта на Honda и GM в качеството им на лидери в областта на системите за задвижване с водород и горивни клетки – отбеляза Дан Акерсън, председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на GM. – Убедени сме, че това е най-добрият път за разработката на тази извънредно важна технология, която разполага със сериозен потенциал за намаляване на зависимостта от петролните горива и за осигуряване на устойчиви решения за масова мобилност.
Taканобу Итo, президент и главен изпълнителен директор на Honda Motor Co. Ltd. на свой ред заяви:
– Сред всички технологии на задвижване, осигуряващи нулево ниво на емисиите на CO2, електромобилите, захранвани от система с горивни клетки имат решително предимство по отношение на продължителността на автономния пробег, а времето за зареждане с гориво при тях е сравнимо с това при конвенционалните автомобили с бензинови двигатели. Honda и GM желаят да ускорят навлизането на тази извънредно екологично чиста технология на задвижване на пазара. Аз лично съм много въодушевен от възможността да спомогна за сключването на това сътрудничество, което да обедини нашите водещи разработки в областта на системите за задвижване с горивни клетки и да доведе до създаването на по-модерни разработки на системата, които да бъдат едновременно по-ефективни и по-достъпни за потребителите.
Програмата по проекта „Driveway” на GM, чието начало бе поставено през 2007 г., успя да натрупа пробег от близо 4,8 млн. километра при движение в реални пътни условия. В програмата участваха общо 119 задвижвани с водород автомобила, а постигнатият от тях съвместен изпитателен пробег е по-голям от този на който и да било друг автомобилен производител.
Компанията Honda започна своята програма за лизинг на модела Honda FCX през 2002 г., при което достави на крайни клиента общо 85 автомобила в САЩ и Япония – сред тях и екземпляри от следващия модел FCX Clarity, който бе отличен с наградата World Green Car през 2009-та. Honda предадоха тези автомобили за ежедневно ползване на клиенти в САЩ и по този начин успяха да наберат извънредно ценна информация за експлоатацията на захранваните от система с горивни клетки електромобили в реалния живот.
Honda планира да представи наследника на модела FCX Clarity на пазарите в Япония и Съединените американски щати през 2015 година, след което да отбележи и премиерата на модела в Европа. GM ще обявят своите планове за серийно производство на автомобили с такава система на задвижване на по-късен етап.