Като иновативен лидер в премиум сегмента за BMW Group развива визия за бъдещето с мобилност без инциденти, която е централен елемент на стратегията за развитие на развойната дейност, защото сигурността на пътя означава преди всичко сигурност за хората. За да могат инцидентите да бъдат предотвратени още в зародиш, водачът трябва да бъде подпомаган. Асистиращите системи подпомагат водача при неприятни ситуации на пътя и повишават неговата увереност, като целенасочено го информират или предупреждават.
– Сътрудничеството може значително да повиши ползата от асистиращите системи, защото сътрудничеството и съобразяването играят основна роля при сигурността на пътя – казва д-р Ралф Расхофер, член на инициативата Ko-FAS от страна на BMW Group. – Поради това преди 4 години водещите автомобилни производители и доставчици, университетите и институтите по приложни науки, както и изследователски центрове от цяла Германия се обединиха в инициативата „Kooperative Fahrzeugsicherheit (Ko-FAS).
Общата цел на изследователския проект е значителното повишаване на сигурността на пътя и редуциране на инцидентите и жертвите чрез надеждно следене на заобикалящата автомобила среда чрез сензори и датчици, всеобхватно проследяване на ситуациите за прецизно оценяване на рисковете от сблъсъци, както и активирането на подходящи превантивни предпазни мерки. При финалната презентация в Ашафенбург бяха представени резултатите от инициативата.
Финансираният от министерството за икономика и технология изследователски проект Ko-FAS е съставен от три свързани проекта: Ko-TAG, Ko-PER и Ko-KOMP. BMW Group Forschung und Technik има решаващ принос в проектите Ko-TAG и Ko-PER.
Като следващ проект след „AMULETT“ основна цел на Ko-TAG е допълнителното усъвършенстване на съвместни транспондерни технологии не само за защита на пешеходците, но и за защита на велосипедистите, както и за изключително прецизно определяне на собственото местоположение. За тази цел пешеходците или велосипедистите са снабдени с миниатюрни предаватели и приематели. Тези транспондери подават специфична информация към навигационната система на тестови автомобил, напр. дават данни за типа на превозното средство, както и за неговото разположение спрямо автомобила. При това транспондерът се идентифицира чрез код, който често се сменя на случаен принцип, за да може разположението на предавателя да не може да бъде свързано с конкретен обект и по този начин да се отговори на законовите изисквания за защита на данните.
Разработената при Ko-TAG транспондерна система е много подобна на WLAN-стандарта IEEE 802.11p и – за разлика от предходния проект AMULETT – демонстрира големи синергии с Car-to-x-Kommunikation.
При миниатюризирането си до размерите на компютърен чип в бъдеще транспондерът може да бъде интегриран в ученическа чанта или бастун. Особеното при тази технология е, че се разпознават и пешеходци, които в момента не могат да бъдат разпознати от водачите като опасна ситуация.
Анализите на ефективността показват, че разработваната транспондерна система има висок потенциал не само за понижаване на последствията от инциденти, но и за предотвратяването им, тъй като водачът може да бъде предупреден за опасната ситуация значително по-рано и целенасочено.
При свързания проект Ko-PER специалистите на BMW Group проучват методи за съвместно възприятие при надлъжен трафик и на кръстовища, за да може на водача да се осигури разширена предвидимост на ситуацията по време на шофиране.
При това целта на Ko-PER е била максимално пълно обхващане на ситуацията на пътя.в основата на това лежи обмен на информация между автомобилите. На места с увеличена концентрация на инциденти тази информация може да бъде допълнени и с данни за инфраструктурата. По този начин става възможно преодоляване на намалената видимост чрез разположените около автомобила сензори. Така водачите могат своевременно да бъдат предупредени за опасните ситуации и да вземат съответните решения.
Голям принос в проекта Ko-PER има опитът от изследователския проект PReVENT, както и интензивната съвместна работа с междувременно приключилия изследователски проект simTD („Sichere Intelligente Mobilität – Testfeld Deutschland“).
Изследователите на BMW Group се фокусират основно върху подобряването на локализацията на автомобила, възприемането на ниво автомобил и отвъд него, интерпретацията на ситуациите и оценката на риска. Освен това са разработени и концепции за взаимодействието човек-машина, които осигуряват подобрена предвидимост за ситуациите на водача в автомобила.
Резултатите от изследователския проект показват категорично, че бъдещото използване на комбинацията между съвместни транспондерни технологии (Ko-TAG) и съвместно възприятие (Ko-PER) може да осигури значително повишаване на сигурността на пътя.
BMW Forschung und Technik GmbHе дъщерно предприятие на BMW Group и отговаря за развойната дейност, разработки в областта на системите за задвижване, EfficientDynamics, ConnectedDrive (асистиращи системи/активна сигурност) и ITDrive (IT-архитектура и комуникационни технологии). Глобалният достъп до тенденции и технологии се осигурява от международна изследователска мрежа с BMW Group Technology Office USA в Маунтън Вю (Калифорния), BMW Group Technology Office China в Шанхай, както и Liason Offices в EURECOM (Sophia Antipolis, Frankreich) и Deutschen Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI GmbH, Саарбрюкен). Чрез създаденият съвместно с Техническия университет на Мюнхен „Munich Center of Automotive Research” (CAR@TUM) този изследователска дъщерна компания на BMW си осигурява стабилни връзки с обещаващи млади учени, както и достъп до важни резултати от фундаментални научни изследвания.