Реалистична ли е целта от 95 гр. CO2 на км за 2020 г.? Амбициозните цели за намаляването на емисиите на CO2 са неосъществими без дизеловите автомобили. С минимални допълнителни разходи дизеловите двигатели ще допринесат значително за достигане на тези стойности.
Субкомпактен клас:
В момента най-ефективните дизелови автомобили от този клас отделят около 80 гр. CO2 на км. Съществува потенциал за икономия на още 6 – 9%. В бъдеще редица модификации по автомобилите биха позволили емисиите на CO2 при субкомпактния клас да слязат дори под 70 гр/км.
Компактен клас:
Най-ефективните дизелови двигатели в този клас в момента емитират 103 гр. CO2 на км. Оптимизацията на конвенционалния дизелов двигател ще доведе до 15% намаление на тези стойности, с което емисиите ще спаднат под 90 гр/км.
Лимузини/SUV:
И тук, както при компактния клас, е възможно подобрение с 9 до 14% чрез оптимизация.
Колко чиста е дизеловата технология?
CO2:
Дизеловите автомобили отделят до 25 % по-малко CO2 от бензиновите такива със сходни характеристики.
Емисии на частици
– От въвеждането на първите законови разпоредби за емисиите през 1990 г. количеството изхвърлени частици е намалено с 98%. Модерните дизелови двигатели практически не отделят емисии на частици.
– Ефективността на съвременните филтри за частици е над 95%.
– Ако оставите един дизелов двигател да работи на празен ход в продължение на 100 минути в някое празно хале, емисиите на частици, отделени за това време, ще съответстват на замърсяването от една изпушена цигара (измерването се отнася за площта на цялото хале).
NOx
– От въвеждането на първия стандарт за частиците през 1990 г., емисиите на азотни оксиди намаляха с 98%.
– Чрез комбинацията от допълнителни системи като Bosch Denoxtronic с SCR катализатор емисиите на азотен оксид от дизеловите двигатели могат да бъдат редуцирани още повече.
Разход на гориво:
Кога си струва да си купиш дизелов автомобил? Среден разход: В тест, сравняващ около 400 двойки автомобили, немският клуб на автомобилистите ADAC стигна до следния извод – колкото по-голям е пробегът, толкова икономически по-оправдана е покупката на дизелов автомобил. При пробег над 10 000 км годишно си струва при 50% от моделите. Колкото по-малък е автомобилът и по-ограничен пробегът, толкова по-правилен избор е бензинът.
Защо да караме дизелов автомобил?
Пробег с едно зареждане:
Един дизелов автомобил може да измине в Европа средно 1 020 км с едно зареждане и стига с 40% по-далеч от бензиновия си събрат. Моделът с най-голям пробег с едно пълнене на резервоара е Peugeot 508 дизел, 115 к.с. – той изминава 1 800 км с едно зареждане. Водачът може да зареди в Хамбург и да стигне до Москва без да спира.
Разход на гориво:
Дизеловият мотор е с 30% по-ефективен по отношение разхода на гориво от бензиновия.
Мощност:
Въртящият момент на дизеловите двигатели е с 50% по- висок от този на бензиновите, достигащ максимума си при 7 000 об/мин. Един лек автомобил с дизелов двигател постига същата мощност при 4 500 об/мин.
Бум на дизела при регистрираните нови автомобили
Германия: През 1980 г. едва всеки десети нов автомобил беше с дизелов двигател. През 2012 г. половината от новите регистрации са на дизелови автомобили. Особено в стремително нарастващия SUV сегмент купувачите почти изключително посягат към дизела. През 2011 г. пазарният дял на дизеловите двигатели в сегмента лимузини/SUV надхвърли 80%.
Великобритания: И тук делът на дизеловите нови автомобили е 50%, макар че от години в британските бензиностанции дизеловото гориво е много по-скъпо от бензиновото.
Япония: През 2009 г. Mercedes E-класа беше единственият дизелов седан на пазара. Днес са повече от дузина.
Историята на Bosch и дизела
1922 г. – Бош официално започва да развива дизеловото впръскване;
1927 г. – Произведени са първите впръскващи помпи и дюзи Bosch;
1936 г. – Доставена е първата система Bosch за дизелово впръскване за леки автомобили;
1997 г. – Бош пуска в серийно производство системата Common Rail за леки автомобили, а през 1999 г. Common Rail стартира и в товарните автомобили;
2008 г. – Въведена е Bosch Denoxtronic системата за третиране на отходните газове в дизеловите леки автомобили.