Формула 1 е мечта за много пилоти в различни категории на автомобилния спорт, но може буквално да убие кариерата на един млад състезател, предупреди Дженсън Бътън по повод привличането на Даниил Квят в Торо Росо. 19-годишният руснак ще кара за тима от Фаенца догодина. Фактът, че отборът предпочете него, бе сметнат от мнозина за изненада, тъй като дълго време Антонио Феликс да Коща бе спряган като фаворит за мястото.
Бътън бе само с година по-голям от Квят при дебюта си в Гран при – на 20, когато бе предпочетен от Уилямс и кара за първи път през 2000 г.
– Аз изобщо не бях готов за Формула 1, когато тази възможност се появи пред мен през 2000 г. Трябваше да сграбча шанса – просто трябваше, защото никога не знаеш дали ще се появи отново. Но се намираш в безкрайно тежка позиция, когато си толкова млад и ти повтарят да се възползваш. Но ако имах опцията да се състезавам още две години със знанието, че ще седна в болид от Формула 1 след това, щях да я предпочета – обясни позицията си англичанинът.
Понастоящем 33-годишният Дженсън е най-опитният пилот в F1 – с най-много участия. След толкова време в спорта обаче (в момента тече 14-ият му сезон) е откровен, че ранното влизане в Гран при едва не е разрушило кариерата му:
– В момента, в който се оказах с недостатъчно конкурентоспособна кола, не можех да я настроя. Има толкова много работа преди изобщо да се качиш в автомобила – в никоя друга формула не е така. Така че говорим за наистина различни надпревари. Няколкостотин души зависят от теб, слушат те, чуват коментарите ти за болида и работят според тях по него. В малък екип от Формула 3 си с осем или десет момчета, които може да пипнат нещо тук-там, но всичко е безкрайно различно. Най-добрият вариант според мен е след кариера в малките формули да се изкара известно време в отбор от Формула 1, да се научи през какво преминава един пилот през състезателен уикенд, защото шокът след пристигането в Мелбърн е огромен. Но идването в Гран при може да убие цяла кариера.
В същото време Пол ди Реста заяви, че е шокиран – като всички останали – от привличането на Квят.
– Очаквах друг да заеме мястото, но не е лесно да предвидиш каквото и да било в тази игра в момента, нали? За съжаление това е положението в средата на колоната. Нищо няма смисъл. Предстои сериозен сезон и ще е огромна отговорност за едно 19-годишно момче. Не подценявам когото и да е, но скокът от GP3 директно в F1 е голям, и то при такава промяна в правилата. И без това работата е достатъчно натоварена, а догодина ще е още по-сложно – коментира шотландският състезател на Форс Индия, който все още няма яснота за бъдещето си.
Руснакът бе център на внимание през последните няколко дни и междувременно отхвърли предположенията, че си е купил мястото в Торо Росо. За сънародника му Сергей Сироткин, който вероятно ще е пилот на Заубер догодина, се знае, че получава шанс в голяма степен благодарение на споразумението на руски инвеститори с швейцарския тим. Даниил обаче е категоричен, че при него роля са изиграли качествата и резултатите му.
В Торо Росо пък планират да пуснат Квят да кара в първите петъчни тренировки за Гран при на САЩ и Бразилия, ако успее до тогава да вземе суперлиценз. С цел получаване на документа отборът ще проведе тест с пилота и двегодишен болид, за да натрупа необходимите 300 км.