Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Култард: Може ли вече да се разберем да зарежем спора „Велик ли...

Култард: Може ли вече да се разберем да зарежем спора „Велик ли е Фетел“?

18
0
Себастиан Фетел

Спорът дали Себастиан Фетел е велик и ако да – колко точно, трябва най-после да бъде приключен, смята бившият пилот от Формула 1 и настоящ коментатор на ВВС Дейвид Култард.

Само четирима пилоти в цялата история на спорта – Хуан Мануел Фанджо, Михаел Шумахер, Ален Прост и Фетел – са печелили 4 или повече световни титли в шампионата. Немският пилот на Ред Бул стана част от този ексклузивен клуб в неделя, когато взе своята четвърта, при това поредна корона. Постижението му наистина е невероятно, но то отново изведе на дневен ред дискусията дали Себастиан се нарежда сред най-великите, сред легендите на спорта.

Може ли вече да се разберем да зарежем спора „Велик ли е Фетел”? Четирикратен световен шампион на 26? Просто изумително. Това просто не се случва на пилот с посредствени качества или дори на такъв над средното ниво, независимо с колко добър автомобил разполага – заяви Култард в колонката си за британския вестник Телеграф. – Чуйте, Формула 1 е безмилостен спорт. Не го наричат „Пираня Клуб” без причина. Ако не можеш да си свършиш работата, си заминаваш – просто е. Себастиан показа – многократно, че може да си върши работата. Дайте му автомобил, с който се печелят надпревари и в повечето случаи ще победи. Според мен сега той е завършен пилот. Бърз като светкавица в един тур (само попитайте Марк Уебър, който не е слаб), безкомпромисен, когато е необходимо, търпелив, интелигентен и във, и извън кокпита. Разбира се, разполагаше с най-бързия болид през голяма част от последните четири години, но покажете ми световен шампион, чиято кола не е била най-бързата. Във Формула 1 нещата винаги са се получавали така. Пилотът може да стори най-доброто с наличното оборудване, а най-доброто от Себастиан е повече от достатъчно.

Шотландецът отбелязва, че вече четирикратният световен шампион демонстрираше някои слаби страни в началото на кариерата си, но постепенно ги изчисти. Отбелязва също така, че Себастиан взе първата си победа още като пилот на Торо Росо, както и начина, по който се измъкна от дъното на грида в Абу Даби миналата година и спечели в Япония само преди две седмици. Дейвид дава пример и за професионализва на Фетел:

Вярвам, че Себ бе единственият пилот, който пътува до Милано, за да посети базата на Пирели, когато италианският производител замени Бриджстоун (като доставчик на гуми в F1). Такова внимание към детайлите асоциираме с велики пилоти като Аертон Сена. Себастиан работи изключително много с инженерите на Ред Бул, за да разбере и развие колата, да я напасне към собствените си предпочитания. Единственото, което изглежда му липсва, е популярност в обществото на Формула 1. Все още не разбирам това. Наясно защо пренебрегването на нарежданията от екипа в Малайзия не му спечели фенове, но не мога да повярвам, че освиркванията се дължат само на тази случка. Много други велики шампиони не са се подчинявали на отборите си.

Според Култард слабата страна на Фетел е вероятно тази, че не е печелил състезания и шампионати с друг екип. Дейвид дори не е сигурен дали това е валиден довод, тъй като един Райън Гигс например изкарва цялата си кариера в Манчестър Юнайтед и е приветстван за лоялността си.

Съгласен съм обаче, че нещо такова би демонстрирало друга страна на Себ като пилот. Не се съмнявам – на база показаното досега, че той е в състояние да смени отбора и да спечели отново титла. Единственият останал въпрос е къде е мястото на Себастиан в списъка на великите. Сравнението на пилоти от различни ери е безмислено, разбира се. Но както и да го въртим, Себастиан трябва да бъде смятан за велик. Няма аргумент, достатъчен да го оставим извън този лист. А и според всякакви сравнения на данни, Себ е в топ 10 на всички времена. Със сигурност никой не би могъл да се заяде с това, нали? – завършва Култард.