Шкода обяви, че ще започне през 2014 г. работа по наследника на изключително успешната Фабия Супер 2000 – Фабия R5. Новия автомобил ще бъде създаден в Млада Болеслав и ще се състезава за първи път през 2015-та. През 2013-та пък марката записа в автомобилния спорт една от най-успешните години в историята си.
Догодина Шкода ще продължи работа с Фабиа Супер 2000.
– Чрез множеството международни успехи, постигнати с настоящата кола, демонстрирахме технически превъзходство години наред. Предизвикателството сега е да продължим напред. Затова се трудим изключително упорито в развитието на новия си състезателен автомобил, базиран на този успешен модел, но вече в R5 категорията – коментира доктор Франк Велш, член на борда и отдела за техническо развитие на Шкода.
Фабия R5 ще е с 1,6-литров турбомотор според изискванията на ФИА, а това е голяма промяна в сравнение с днешните атмосферни, двулитрови агрегати, продължава с обясненията спортният директор на Шкода Михал Храбанек. Според него новият автомобил ще е напълно готов и хомологиран в средата на 2015-та.
– Планираме участие в шампионата APRC (Asia-Pacific Rally Championship), участия в отделни кръгове от европейското първенство (ERC). Екипажите ни от изминалия сезон ще си разменят ролите: Ян Копецки и Павел Дреслер ще се състезават в APRC, докато Есапека Лапи и Яне Ферм ще са в ERC. В шампионата на Стария континент ще карат още Сеп Виганд/Франк Кристиан – за Шкода Ауто Германия, които също ще имат заводски автомобил – допълни Храбанек.
Шкода Фабия Супер 2000 е един от най-успешните проекти в цялата 112-годишна спортна история на бранда. Концепцията се появява за първи път на бял свят на салона в Женева през 2007 г. Първата й състезателна проява е на рали Монте Карло през 2009-та. Година след това автомобилът постига първия си международен успех – титла в IRC (Intercontinental Rally Challenge) с Юхо Ханинен/Мико Маркула. Короната е спечелена още през 2011 и 2012 г. с Андреас Микелсен/Ола Флоен. Копецки и Дреслер станаха първи в ERC през изминалия сезон. С колата бяха спечелени титли още в южноамериканския шампионат, Австрия, Италия, Йордания, Португалия и у нас, в България – от Димитър Илиев.