Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Въвеждат таван на бюджетите в F1, точките за финалния старт се удвояват

Въвеждат таван на бюджетите в F1, точките за финалния старт се удвояват

30
0
Спа-Франкоршамп, Формула 1, Гран при на Белгия
снимка: Мерцедес

Таван на бюджетите на отборите във Формула 1 ще бъде въведен от началото на 2015 г., точките за финалния старт от шампионата се удвояват, пилотите ще получат постоянни номера, а до края на декември ще се проведе и тест с Пирели в Бахрейн.

Всички промени и решения бяха разгледани и решени на срещата на стратегическата група и комисията за F1 към ФИА в Париж днес.

По решението за ограничение на бюджетите тепърва ще се работи. Работна комисия ще установи правилата и ще финализира условията, по които ще се формират изискванията по отношение на изразходваните средства. В нея ще има представители на ФИА (като администрираща спорта организация), на носителя на търговските права и на отборите. Целта е всичко да бъде готово до края на юни 2014 г., като засега не е ясно как ще бъде структуриран лимитът и какво ще засегне.

Досега разходите в Гран при се контролираха от споразумение между отборите. Някои екипи обаче твърдят от доста време, че всъщност отделни отбори не го спазват.

Бившият президент на ФИА Макс Мозли опита да въведе ограничение на бюджетите преди години. Наскоро бе разкрито, че именно нежеланието на тимовете да приемат контрол от страна на ФИА е станал причина за проблеми в преговорите около споразумението Конкорд през 2009 г.

Подобно решение обаче може да помогне на спорта, в който повечето отбори имат финансови проблеми.

Точките за последния кръг от сезон 2014 г. пък ще се удвоят, като идеята е битката в шампионата да се удължи максимално. Това автоматично ще бъде включено в правилата, тъй като Световният съвет на ФИА даде при последното си заседание мандат на стратегическата група и комисията за F1 да се споразумеят по въпроса.

Активът ще е удвоен както за пилотите, така и за конструкторите. Това означава, че победителят в Гран при на Абу Даби ще вземе 50 точки, пилотът на второ място – 36 и т.н. Изчисления показват, че ако това правило съществуваше в последните години, то можеше да промени изхода от битката за короната през 2008 и 2012 г. Победата на Фелипе Маса на Интерлагос щеше да го изведе пред Люис Хамилтън в сериите, а Фернандо Алонсо щеше да изпревари Себастиан Фетел миналия сезон.

Прието бе и предложението пилотите да получат постоянни номера. То влиза в сила незабавно и ще бъде приложено за следващия сезон. №1 е за световния шампион (ако той реши да го използва), а останалите състезатели ще избират между №2 и №99. Ако двама посочат един и същи номер, приоритет ще има този с по-предно класиране в предходния сезон.

По-късно този месец пък ще се проведе тест на Пирели в Бахрейн, след като сесията получи одобрение. Доставчикът на гуми депозира молба за провеждане на изпитанията през ноември и покани всички отбори от Формула 1 да вземат участие. В пробите се съгласиха да участват Ред Бул, Мерцедес, Макларън, Ферари, Форс Индия и Торо Росо, а останалите пет екип (Лотус, Уилямс, Заубер, Маруся и Катерам) няма да присъстват. До края на годината по принцип важи правилото за забрана на тестове, но комисията за Формула 1 се съгласи на промяна от гледна точка на сигурността. Пирели от месеци настояват, че имат нужда от време на писта, за да имат представа какви гуми ще са необходими за 2014 г., когато техническите правила на спорта се променят радикално.