Отборите от Формула 1 са поканени на среща с ФИА в Женева на 22 януари. Идеята на събирането е да се обсъдят бъдещето на спорта и в частност ограничаването на бюджетите.
Решението за поставяне рамки на разходите бе оповестено в края на миналата година, като до юни 2014-та специална работна група е натоварена с изработване на изискванията за това. Засега обаче не е уточнен дневен ред на срещата.
Основният въпрос, който вероятно ще се дискутира на събирането, е кои области от дейността на отборите ще засегне ограничението на разходите. Международната федерация ще се опита да въведе този път лимита, след като предишният й президент Макс Мозли не успя да прокара идеята.
Определянето на горна граница на бюджетите не бе прието еднозначно между отборите. Според по-малките екипи като Заубер и Форс Индия например това е може би единственият вариант за оцеляване с оглед на факта, че тази година ще се похарчат повече пари от когато и да било заради увеличаване стойността на двигателите и допълнителните системи за задвижване.
Ферари пък предложиха да се прилагат различен тип ограничения, като се взимат предвид конкретните нужди на тимовете.
– Предложихме нещо различно от еднаквия към всички подход, защото говорим за нещо, което ще има ефект само върху по-големите отбори – не върху малките – заяви шефът на Скудерията Стефано Доменикали. – Защо да не помислим за вариант всеки екип да харчи толкова, колкото печели? Може да се запази баланс между приходи и разходи, но според конкретната ситуация на отделните отбори.
Началникът на Лотус Ерик Булие обаче посочи, че основният проблем е финансовата структура на спорта. Настоящата е така изградена, че броени отбори имат шанс за високи доходи и съответно успех. Подобно мнение изрази и колежката му от Заубер Мониша Калтенборн. Според нея нищо няма да стане, докато не се промени разпределението на приходите.
– По принцип има само три-четири отбора, които могат да си позволят да харчат два пъти повече от средния бюджет на останалата част от грида. За мен проблемът не е в това какви пари хвърлят те. Но нас ни е нужна конкуренция, повече екипи да се борят за подиуми. Един и същи победител, както се случва напоследък, може да се окаже опасен за F1. В падока ни е необходима стабилност, така че повече отбори да имат шанс да се намесят в битката за шампионата – заяви Булие.
Въпросът с доминацията на Ред Бул се обсъжда от доста време насам, като дискусията стана особено актуална през втората половина на сезон 2013 г. Себастиан Фетел спечели тогава 9 поредни надпревари и се заговори за отлив на аудитория и спад на интереса към Формула 1 като цяло. Шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер заяви, че на тима от Милтън Кийнс не му е скучно да побеждава. Колегата му от Макларън Мартин Уитмарш пък сподели, че според него в последните шампионати е имал много интересни надпревари и спортът е прибързал с някои изводи около представянето на Фетел.
В същото време финансовата структура е такава, че Лотус, които предизвикваха Ред Бул през немалка част от миналия сезон, бяха принудени да вземат пилота с най-голям спонсорски пакет, за да закрепят финансовото си положение. Кими Райконен напусна тима от Енстън, като една от основните причини бе неизплащането на заплатата му. Грижи с парите имаха и в Заубер, където стабилизираха ситуацията към края на 2013-та.