Носовете на новите болиди във Формула 1 почти изместиха като обсъждана тема в падока задвижващите системи за 2014 г. Техническият шеф на Ред Бул Ейдриан Нюи изрази днес доста остро мнение по въпроса, като според него те са не само грозни, но и представляват потенциална опасност.
– Правилата бяха въведени след изследвания на ФИА, показващи, че височината на носовете намалява шансовете колите да излитат като при инцидента с Марк [Уебър] във Валенсия преди няколко години. Притеснявам се, че сега може да се случи обратното. При удар в задната част на друг автомобил носът може да отиде под него, а това според мен е значително по-лош сценарий – заяви той на пистата Херес, където тази сутрин шампионите официално показаха своя RB10.
Нюи сподели и че за него е важно един болид от Формула 1 да е добре изглеждащ, макар при конструирането да се търси възможно най-добро решение от гледна точка на представянето, а не на стила. Той се притеснява и от позиционирането на батериите – под резервоара, в средата на колата. Досега в Ред Бул те бяха под скоростната кутия.
– Не съм сигурен защо поставянето на батерия под резервоара е по-сигурно от позиционирането й зад двигателя. Не мисля, че има някаква опасност за пилотите, тъй като евентуален проблем ще бъде забелязан достатъчно рано, но въпреки това е опасно – каза Нюи.
Британският конструктор засегна въпроса с носовете и във видеоинтервюто, публикувано от Ред Бул при презентацията на RB10. Темата е част от разяснението му на основните промени за новия сезон:
– Този сезон имаме две големи промени в правилата – първата засяга двигателя. Преминахме от атмосферни V8 към турбо 1,6 л V6, като ще има и много стриктен разход на гориво. Това, разбира се, означава, че ще има много стратегия в надпреварите. Предполагаме, че повечето състезания ще са зависими от разхода на гориво и че ще се налага да се пести в рамките на дистанцията. Това означава различен стил на управление, при който в дадени моменти се вреди на времето за обиколка. Въпросът е как да се изразходва горивото? Дали на старта да си бърз и след това да пестиш или първо да внимаваш и накрая да спринтираш – всичко това ще има значение. Другата голяма промяна е аеродинамиката. 75 мм намаление в ширината на предното крило от всяка страна звучи като нещо малко, но има сериозен аероефект. Преди страниците ни позволяваха да извеждаме въздушния поток настрани и покрай предните колела. Сега предното крило свършва точно пред гумата – вероятно най-лошата възможна позиция. Нито отвън, нито отвътре, тоест голямата част от потока сега се задържа пред колелото. Част от въздуха излиза към външната страна, останалото отива навътре и с това предизвиква доста голяма каша. От там се получават всевъзможни проблеми в посока кутиите за кутиите за радиаторите и дифузьора. На всичкото отгоре имаме свален надолу нос (до 185 мм от 550 мм). В крайна сметка се получава нещо като два носа – основната и след това предната му, стърчаща част. Мисля, че ще има някои особено некрасиви носове, което е срамота. За мен естетиката на болид от Формула 1 е важна: колите би трябвало да изглеждат добре и мнозина от хората с автомобили с такива носове няма наистина да ги харесват.
Нюи отбеляза също така, че работата по RB9 до много късен етап от миналия сезон е означавала компромиси относно проекта за RB10:
– Развивахме сериозно RB9 през юни, юли и септември. Ресурсите ни не са безкрайни и това означаваше, че по RB10 не се работи. Най-голямата ни битка бе с времето – нямахме толкова, колкото ни се искаше за проучвания преди да се захванем с основната конструкция на монокока и скоростната кутия.
Той отново посочи издръжливостта като първа грижа на екипите, намиране на лимитите при използване на горивото, както и разбиране поведението на гумите, които тази година са по-твърди, за да се справят с увеличения въртящ момент.