Пилотът на Фолксваген Себастиен Ожие спечели световната титла в ралитата още в първия си сезон с екипа, който бе дебютен и за отбора от Волфсбург. Французинът разказва за победата си в първия кръг от новата състезателна година – рали Монте Карло, споделя очакванията си за следващите стартове и кой пилот смята за най-трудния си съперник през 2014 г.
– Поздравления за първата победа за годината, при това в Монте Карло!
– Благодаря. Какъв перфектен старт на сезона! Отборът свърши фантастична работа. Изумително чувство е да спечелиш рали Монте Карло в такива трудни условия.
– В Швеция ще има дори повече сняг по специалните отсечки. Харесваш ли тази надпревара?
– Рали Швеция е едно от любимите ми ралита в календара. Миналата година взехме първата победа на Фолксваген там, при това след страхотен дуел със Себастиен Льоб. Това бе може би най-доброто състезание в кариерата ми досега. И ние като Льоб натискахме на лимита през цялото време и трябваше непрекъснато да даваме 100% от себе си. Това имаше резултат и победихме в това екстремно предизвикателство.
– С Жулиен Инграсиа (навигаторът на Ожие – б.р.) и Фолксваген спечелихте WRC титлите още в първия си сезон в световния шампионат. Предвиди ли го по някакъв начин?
– Ако някой ни беше казал в началото на сезона, че с Жулиен ще приключим годината с девет победи и световни титли, вероятно щяхме да го пратим при доктора на отбора. Никога не знаеш преди да започнат надпреварите колко добър е автомобилът ти спрямо опонентите. Особено когато работиш с напълно нова кола, какъвто бе нашият случай с Поло R WRC. След победите в Швеция, Мексико и Португалия постепенно ми стана ясно, че цялостният пакет е добър. А тази година също стартирахме чудесно!
– Чувстваш ли повече напрежение като световен шампион в сравнение с 2013 г.?
– Преобладаващото чувство е на гордост. Никой не може да ни отнеме титлите. Тазгодишната цел е очевидна – да ги защитим. Миналия сезон Фолксваген спечели 10 от 13 ралита. Трудно е да подобриш такова постижение, но ще дадем най-доброто от себе си.
– Кой бе най-хубавият и най-емоционалният момент за теб от предишния сезон?
– Без съмнение спечелването на короната във Франция! Моментът, когато с Жулиен прекосихме финалната линия на пауърстейджа и знаех, че сме го направили, че сме световни шампиони! В онзи миг една мечта, за която бяхме работили дълго време, се сбъдна. Всички те поздравяват и прегръщат в такъв момент, емоциите преливат.
– Имаше ли момент с колата ти, който да изпъква сред останалите спомени?
– Попаднахме в странна ситуация в отсечката Оутс в Мексико. На 32-рия километър внезапно се наложи да спрем, защото затворена порта ни блокираше пътя. Спогледахме се за части от секундата, след това Жулиен изскочи от колата, отвори я и потеглихме. За щастие стюардите ни върнаха загубените 37 секунди.
– Кой според теб е най-трудният ти съперник тази година?
– Съотборникът ми Яри-Мати Латвала като за начало. Освен него, съм любопитен да видя как Тиери Нювил и Хюндай ще се справят в Швеция, тъй като нямаха късмет в Монте Карло. Никога не бива да подценяваш Ситроен. Те са силен отбор с двама чудесни пилоти – Мадс Остберг и Крис Мийк. Ясно е, че наблюдавам и Роберт Кубица, особено след представянето му в първия ден на Монте. Невероятно бърз е на асфалт. Миналото му във Формула 1 личи страхотно на такава настилка. Срамота е, че катастрофира и отпадна.
– Кубица не е първият състезател от Формула 1, появил се в ралитата…
– За спорта е фантастично, че той избра да кара при нас. Роберт определено е огромен плюс за световния шампионат – и като пилот, и като човек. Нямам търпение отново да се състезавам с него. И съм заинтригуван да видя как ще се представи в оставащите 12 кръга от световния шампионат – особено на леда и снега в Швеция.
– Какво според теб прави ралитата специални?
– Караме в 13 надпревари на сезон и всяка от тях е в различни условия – от жегата на Австралия до студа в Швеция. Състезаваме се на лед, чакъл и асфалт, минаваме през планини, градове и села. А имаме и феновете по трасетата. Друг особено важен аспект за успеха на всеки екипаж е страхотният отбор. Ралитата са отборна дисциплина. Надпреварите на писти също са предизвикателство и са привлекателни по свой начин, но в момента не сменям Поло R WRC за нищо на света.
– Как оставаш мотивиран през цялата година? Отегчаваш ли се изобщо?
– Аз съм на пътя около 250 дни в годината. Вкъщи нямам търпение да си почина на дивана или да изляза, да потренирам – бягане, маунтинбайк. И почти не ми остава време да се отегча.