Проблемите на отборите със задвижваща система Рено и най-вече тези на шампионите от Ред Бул бяха основна тема на дискусии по време и след първия предсезонен тест във Формула 1. Неочакваните грижи на отбора, спечелил титлите и при пилотите, и при конструкторите за последните четири сезона, доведоха дори до въпроси като дали Рено Спорт F1 все още подкрепят новите технически правила.
Заместник-управляващият директор на екипа от Вири Шатийон Роб Уайт разяснява какво се случи на Херес и как френският производител възнамерява да разреши ситуацията.
– Екипите със задвижваща система на Рено направиха твърде малко обиколки по време на първия предсезонен тест. Какви бяха проблемите?
– Не направихме достатъчно обиколки, а когато все пак имаше направени турове, то те не бяха на нужното ниво като представяне. Причината не е една – няма един-единствен компонент, който да е довел да даден проблем. Имаше определен брой свързани грижи, основно по отношение на контрола и работата на различни подсистеми на системата за задвижване. По време на първия ден например имахме проблем – несвързан директно с батерията или нейната работа, а с електронна част в същия отсек. След това се появиха грижи с турбокомпресора и контрола на системите за електрическа енергия, като ефектът от тях бе върху свързаните системи за управление на двигателя и доведе до технически повреди.
– Какво опитахте да поправите на Херес?
– Между първия и втория ден с помощта на Ред Бул въведохме нови неща за остатъка от теста, за да решим ситуацията с батерията. Те издържаха през оставащото време от тренировките. Екипът във Вири провеждаше изпитания на стендовете, за да разследва грижите от пистата и да предложи решения. Идентифицирахме вероятната първопричина за всичко случило се, направихме определени промени – те бяха приложени в началото на третия ден и въведени при всички три болида за последния ден. Така установихме все пак някаква база, на която да стъпим.
– Защо проблемите не са се появили на изпитанията на стендовете?
– Смятахме, че първоначалната ни конфигурация е достатъчно издръжлива като стартов вариант, но случаят не се оказа такъв. Направихме сериозни и продължителни тестове в базата с подобна конфигурация и имахме проблеми, но малки. Сега знаем, че разликата между стенда и колата е по-голяма от очакваното. Последствието от това е, че първоначалните ни впечатления бяха непълни и неточни. Намерението ни бе да работим и сме много разочаровани, че се сблъскахме с подобна поредица проблеми, които трябваше да са изгладени на стенда. Те ни лишиха от ценна възможност за разучаване на системите.
– Научихте ли нещо от направените обиколки?
– Абсолютно. На настоящия етап всеки километър е невероятно ценен. Признаваме, че при досегашните обиколки болидите не вървят на приемливо ниво. Далеч сме от представянето, което сме планирали и за което сме се подготвял, но всяка информация е полезна. При работата върху проблемите се отдалечихме допълнително от конфигурацията, с която (първоначално) се чувствахме уверени. Резултатът от това са сравнително бавни времена, но обиколките ни позволиха да разберем в много по-голяма степен срещу какво се изправяме. Очакваме да имаме по-ясно решение налице за следващия тест – в Бахрейн.
– Всички екипи ли имаха еднакви проблеми?
– Няколко проблема са общи за всички, тъй като задвижващата система е една и съща спецификация във всички болиди – с много малки инсталационни разлики. Някои грижи са специфични за едната инсталационна среда, но е наша отговорност да се справим с всички тях. Като цяло разбираме индивидуалните проблеми. Работихме и с трите отбора и направихме прогрес, независимо как изглежда отстрани. Не сме открили какъвто и да е фундаментален пропуск, макар че ограниченото количество обиколки да означава, че е невъзможно да сме сигурни.
– Какъв е пътят сега към втория тест, който ще е в Бахрейн?
– Сега имаме, разбира се, по-дълъг списък за Бахрейн. Останаха много неща, които искахме да изпитаме на Херес, а не можахме да го сторим. Следващата стъпка е да идентифицираме първопричината за грижите ни, да намерим решение и да подсилим процеса си на проверка, за да сме по-уверени, че в Бахрейн ще действаме по нормалния начин.
– Притеснявате ли се, че двигателите ще бъдат замразени преди сезона?
– Крайният срок за хомологация е края на февруари и това е част от основата на правилата. След това промени ще са разрешени единствено след предварително съгласие на ФИА. Не бива да се вторачваме прекалено в датата.
– След този първи тест все още ли подкрепяте новите правила?
– Да, абсолютно. Правилата за задвижващата система са огромно предизвикателство, но и възможност, при това огромна и с невероятно значение за връщането на F1 в авангарда на технологиите. Разполагаме с необходимия инструментариум и решителност, за да успеем. Стъпката, която трябва да направим, за да постигнем приемливо ниво на представяне, е по-голяма, отколкото ни допада. Неприемливо е, че не бяхме в състояние да отстраним успешно проблемите при партньорите ни, за да им позволим да вървят неограничено. Работим упорито да поправим това навреме за Бахрейн.