Начало Избрани Разликите в бюджетите на F1 отборите са се свили до $10-$20 млн.,...

Разликите в бюджетите на F1 отборите са се свили до $10-$20 млн., твърди Щайнер

1142
0
Фернандо Алонсо, Алпин, писта, Формула 1, F1
снимка: Алпин

Разликите в бюджетите на отборите във Формула 1 са свалени до 10-20 милиона долара и това е стъпка в правилната посока за развитие на шампионата, заяви Гюнтер Щайнер. Шефът на Хаас обясни пред the-race.com, че силите в първенството няма да се изравнят веднага и ще е нужно малко търпение.

През сезон 2022 лимитът за годишния бюджет е 140 милиона долара. Ограничението бе въведено от 2021 г., когато бе $145 млн. плюс гратисен период от 6 месеца за големите отбори, за да се напаснат спрямо новите регулации. Догодина ще е $135 млн. Във финансовия регламент освен това има редица изключения, разходите за които не се начисляват към ограничения бюджет.

Гюнтер Щайнер
Гюнтер Щайнер; снимка: Хаас

„Вървим в правилната посока, дори сближаването на силите да не се случи веднага. Големите отбори все още имат сериозна инерция от дните, когато разполагаха със страшно много пари. Разликата (в представянето) не може да се навакса за година. Надявам се сега ежегодно да има промяна в това кой отбор постига силни и кой лоши резултати. Според мен ще се случи. Но трябва да сме малко по-търпеливи, защото няма да стане веднага. Големите екипи просто имат голямо предимство.“

„Аз се старая да се фокусирам върху това, че преди те имаха троен (на нашия) бюджет или около 200-300 милиона долара повече. Сега, дори с предимството им, разликата е може би $10-$20 млн.“, обясни Щайнер

„Съществува известно наместване, но те просто не могат да похарчат много повече от по-малките отбори. Просто инерционният ефект от доброто старо време ще им помогне. Според мен обаче развойният план за болидите се диктува от бюджетните ограничения. Вече не може да има такива големи стъпки като преди, когато отборите кажи-речи навсякъде имаха нови компоненти. Трябва да подхождаш умно и да внимаваш къде използваш нови неща, за да постигаш сериозен прогрес на ниска цена. И това е едно и също за всички.“

Ако разходите за колите вече са съпоставими, то в други области не са. Тези за пилоти например се различават сериозно между отделните екипи. Мерцедес и Ред Бул плащат на Люис Хамилтън и Макс Верстапен заплати от съответно 40 млн. и 25 млн. В Хаас Мик Шумахер и Никита Мазепин получават по $1 млн. Извън ограниченията са и заплатите на тримата души от ръководния екип с най-високи възнаграждения.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Haas F1 Team (@haasf1team)

Във финансовите правила няма точно определени наказания за нарушаване ограниченията на бюджета

От ФИА започнаха проверки на отборите през миналата година. Санкции обаче ще се решават за конкретни случаи, ако възникнат такива. Бившият изпълнителен директор на Алпин Марчин Будковски заяви, че според него причината е проста – да се избегнат сметки от страна на тимовете дали си струва да понесат определено наказание в името на придобиване на предимство.

„Ако си наясно, че рискуваш 5 секунди наказание за излизане извън ограниченията на пистата или нещо подобно, проверяваш дали ще имаш полза да нарушиш правилата, дали може да натрупаш достатъчна преднина, дали би получил предимство. Точно това се опитват да спрат финансовите регулации, защото се прави на трасето и няма причина тимовете да не се опитват да го вършат и по отношение на парите“, разясни той.