Все по-умело групата Renault използва бранда Dacia и успехът е забележителен
Моделът Sandero например се оказа най-купуваният автомобил от частни лица в Европа неизменно от 2017 г. насам. Откакто французите придобиха румънската компания и инвестираха в нея от 2004-та до началото на настоящата година са продали над 7,5 млн. коли. През миналата 2021 г. това са били най-продаваните автомобили не само у нас и в съседна Румъния, но и в Мароко и самата Франция. Марката е вече в топ 3, най-много в топ 5 практически на всички големи пазари в Стария свят.
Умелият подход се състои в това, че шефовете на концерна и самата марка успяват прецизно да изграждат моделите, усещайки отлично желанията на пазара и използвайки вече разработени и проверени в групата решения
През миналата година например фино промениха визията на цялата гама. Направиха моделите една идея по-модерни, с нови светлини, линии, общи черти. Пуснаха и напълно електрическия Spring, за който ClubS1 подробно писа. Сега, през 2022 г. пускат на пазара и напълно нов модел, който заема важно място в популярния C-сегмент. Анализът им е показал, че точно тази група коли заема все по-важна роля. В самата нея трендът е към увеличаване търсенето на модели тип SUV.
Всичко се изразява в точни цифри, перспективи, калкулации. Името на новия модел е Jogger и го показаха за първи път на автомобилния салон в Мюнхен миналата есен. Сега го представиха пред медиите с тест драйв в южната част на Франция, където времето е подходящо.
Автомобилът е изграден върху новата CMF платформа на французите
Тя е лека и в нея лесно се интегрират всички нови звена като механични компоненти, електрическа инсталация, електроника. Фактът, че шасито е с тегло около 1200 кг, позволява в модела да не се използват твърде силни, но и по-тежки двигатели. Така се получава едно добро съотношение конски сили към килограми. Това е важно за ниския разход и изобщо експлоатиране на един продукт, чиято цена като условие не бива да бъде висока. В тази връзка трябва да се отбележи, че новият Jogger стартира на пазара у нас с цени от 27 090 лв. с ДДС! По-ниското тегло и компактни двигатели имат пряка връзка и с друга важна тенденция на пазара в момента – стремежът към възможно по-ниски нива на изхвърлян в атмосферата въглероден диоксид.
Следвайки всички условия, засега моделът се предлага само с два двигателя – бензинов, еднолитров със 110 к.с. и 200 Nm въртящ момент и бензин и пропан-бутан със 100 к.с.
Взимам за тест първо варианта на бензин и газ и съм малко учуден, че колата започва да изразходва първо бензина. Очевидно така е избрана предварителната настройка, но съм силно впечатлен, че засичам среден разход, изцяло съвпадащ с предоставените от производителяя данни – приблизително 6 литра на 100 км. На пръв поглед не е малко, но е честно, а тестът включва както движение по хубави, спокойни пътища, така и в трафик. Разходът на LPG e 7,7-7,8 на 100 км. При положение, че бензиновият резервоар е 40 литра, този за пропан-бутан е 50 и колата може да измине след зареждане около 1000 км. При бензиновия вариант разходът е 5,7 на 100 км. Това също е забележително, но е с един напълно нов модерен алуминиев двигател на групата, предназначен за цялата гама.
Важно е още, че при ECO-G 100 сервизните интервали, разходите за поддръжка и капацитета на багажника са същите като при обикновен бензинов двигател
Друго основно предимство на ECO-G е, разбира се, е все пак по-ниската цена на LPG горивото. Скоростната кутия и при двете версии е 6-степенна механична, последна генерация без забележки – логично предвид двигателите и цените. Динамиката на Jogger и с двата двигателя няма да ви залепи за седалката, но е напълно резонна, защото това е преди всичко семеен удобен автомобил за пътуване на пасажери с багаж. Самата концепция е оригинална. Колата е с дължина 4,55 метра и както стана дума, може да има 7 кресла. Когато обаче седалките са 5, багажният обем е 708 литра. Те стават над 1800, когато се оставят само предните кресла. Това са наистина впечатляващи обеми. Към тях биха могли да се добавят и още при поставяне багаж и на покрива. Това се улеснява от наистина смарт разработените лайстни на покрива, които светкавично могат да променят позицията си да се завъртят напречно.
Една от най-важните цели при създаването на модела е била да бъде много функционален. Поради тази причина може да се направят до 60 трансформации в салона и има ниши с общ обем 24 л. Цялата конструкция на салона е подчинена на идеята за място и дори видимост от креслата, като вторият ред е малко по-високо от първия. Това води и до едно оригинално решение във външния дизайн – издигане нагоре с 40 мм на прозорците на задните врати. Разбира се, почти веднага се откриват и компромисите, които е трябвало да бъдат направени, за да се постигнат желаните ниски ценови нива. Седалката до шофьора например не се настройва във височина, което е свързано и с конфигурацията на салона.
Като цяло пространствата наистина са видими и с колеги се събираме без проблеми 6 човека в един от автомобилите
В основата на тези възможности е голямото разстояние между осите. То е почти 3 метра, а не по-малко интересно е, че подът е „качен” на 200 мм над пътя. За мен е странно да бъде избран подобен клирънс при такова междуосие и двигатели, както и само предно задвижване. Но домакините ми обясняват, че това е начин да се получи желаната SUV визия от една страна, а от друга все пак колата наистина има своите възможности за излизане от пътя, защото все пак е Dacia. В същото време оборудването е в три различни нива с наличие на модерни технологии за свързаност и сигурност. Разполага с до 8-инчов сензорен екран и познатите системи за круиз контрол и подпомагане на потеглянето по наклон.
Резултати ще покажат дали отново Dacia ще уцели в десетката. Но вероятността никак не е малка. Още повече че със сигурност гамата ще се развие с варианти и задвижвания, като се очаква появата на хибридни версии.
View this post on Instagram