Формула 1 е рискувала напускането на производители от спорта, ако не въведе нови двигатели, твърди рейсинг директорът на Макларън Ерик Булие.
Задвижващите системи за сезон 2014 г. са истинска техническа революция в историята на Гран при и доведоха до най-големите промени в спорта от десетилетия насам. Реакцията към тях обаче не бе еднозначна. Организаторите на първия кръг в Австралия например заплашиха, че ще разгледат договора си, за да видят дали не е нарушен заради нивото на шума – значително по-ниско в сравнение с предишни сезони. Бърни Екълстоун не пропусна случая да натякне още веднъж, че не са били нужни нови агрегати. Управляващият търговските права на F1 заяви също така, че е разговарял с президента на ФИА Жан Тод и ще проучи дали може да се направи нещо по въпроса със звука.
Булие от своя страна е категоричен, че при липса на действие, производители на двигатели са щели да напуснат спорта.
– Тези нови задвижващи системи са предпоставка за развитие на една нова, много по-свързана с автомобилната индустрия формула – обясни той. – Това е причината и за привличането на още производители, както и за запазването на настоящите. При всяка голяма промяна има известни проблеми. Вярно е, че не можем да пренебрегнем оплакванията на феновете. Но виждаме и положителни неща, като не бива да се съсредоточаваме единствено върху шума.
Булие каза още, че повишеният въртящ момент и намаляването на аеропритискането са увеличили ролята на пилота при управлението:
– Това се видя през първия уикенд, когато имаше множество малки грешки. Дори при нуждата от пестене на гориво и енергия, все пак имаше интересни неща, изпреварвания и като цяло всичко бе истинско предизвикателство за състезателите. Двигателите наистина звучат различно от турбомоторите през 70-те. Мисля, че е нужно малко време, за да видим какво се случва и как се развиват нещата.
Президентът на международната автомобилна федерация (ФИА) Жан Тод смята, че посоката на развитие е правилна с оглед световните тенденции в автомобилната индустрия.
– Истина е, че новите задвижващи системи струваха много скъпо и вероятно трябваше да сме по-стриктни при изискванията за развитието им. Предшественикът ми (Макс Мозли – б.р.) свърши прекрасна работа по отношение лимитирането броя на агрегатите. Това решение бе крайно непопулярно в началото. Миналата година моторите бяха 8 за целия сезон (на болид). Всички бяха щастливи. В известна степен чувствам, че автомобилите бяха станали прекалено издръжливи. Според мен е нужна тази несигурност дали колата ще финишира или не. Но тези задвижващи системи са революция. Дълбоко съм убеден, че F1 трябва да има предвид света около себе си, бидейки върха в автомобилните спортове. Не мисля, че би било продуктивно да се затворим и да не се обръща внимание на случващото се наоколо. Всички производители в света говорят за хибриди, електричество, водород – това е бъдещето. И ние като управляваща организация имаме отговорността да направим моторспорта по-достъпен на всички нива – обясни Тод в интервю за Аутоспорт.
Французинът допълва, че според него по-добрият вариант е бил да се работи с четирицилиндров двигател, но вариантът V6 е бил избран, тъй като е удовлетворявал повече производители.
От Хонда обявиха още при съобщаването на новината за завръщането си във Формула 1 през 2015 г., че точно новите правила и изисквания за задвижващите системи са били основната причина за решението. Наскоро шефът на Гран при проекта Ясухида Араи отново повтори, че японският концерн ще работи в F1 по технологии, които след това иска да внедрява в серийни автомобили.