Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Най-великата обиколка в историята на F1 (видео)

Най-великата обиколка в историята на F1 (видео)

113
0
Аертон Сена
Аертон Сена; снимка: ATP

Най-великата обиколка в историята на Формула 1 – така определиха от тима на Макларън направения от Аертон Сена бърз тур в квалификацията за Гран при на Монако през 1988 г. Бразилецът, от чиято смърт днес се навършват 20 години, е с изумителните 1,427 секунди по-бърз от най-близкия си съперник – съотборника му Ален Прост.

Отбелязвайки годишнината от гибелта на легендарния пилот, Макларън представиха специално създаден клип, посветен на онази квалификационна обиколка. Филмчето е снимано в Монте Карло. В него са използвани носеният тогава от Аертон екип, както и истинската му кола. МР4/4 е сред най-прочутите и легендарни модели в цялата история на спорта – през 1988-ма с него Сена и Прост печелят 15 от 16 възможни старта, а Аертон взима и първата си титла.

Клипът е озвучен с аудио от интервю със Сена, взето от канадския журналист Джералд Доналдсън.

Аертон Сена първоначално нямаше желание да ми даде интервю, защото мислеше, че съм британски журналист. Той вярваше, че някои от британците бяха писали не особено честно за него – спомня си Доналдсън пред mclaren.com. – Смяташе, че твърде често го представят като злодей и вече гледаше на английскоговорящите журналисти със съмнение. След като научи, че съм канадец, при това написал добре приета биография на един от героите в детските му години – Жил Вилньов – реши да говори с мен. Първоначално бе разсеян и колебаещ се в отговорите си, но скоро помежду ни се установи доверие и той буквално разголи душата си. Това се превърна в историческо интервю. Взех го в последния ден от една тридневна тест сесия на Монца през септември 1990 г.

В разговора става дума за квалификацията в Монако през 1988 г. Самият Сена признава, че въпросната обиколка наистина е необикновено изживяване:

Понякога си мисля, че знам някои от причините за нещата, които правя. В квалификацията за Гран при на Монте Карло през 1988 г. вече бях спечелил полпозишъна, бях по-бърз с половин, после с цяла секунда, но продължавах да карам. Внезапно бях с две секунди по-бърз от всички останали, включително от съотборника ми със същия болид. Изведнъж осъзнах, че вече не карам колата съзнателно. Управлявах я някак си по инстинкт, като че ли бях в друго измерение, в тунел – извън съзнателното разбиране. В онзи ден си казах, че това е максимумът за мен, няма накъде повече. Никога след това не почувствах същото нещо.

1993 Monaco Grand Prix [infographic] #RememberSenna
Source: McLaren.com