Начало Други Оригинални състезателни автомобили Opel отново на Grand Prix de Lyon точно след...

Оригинални състезателни автомобили Opel отново на Grand Prix de Lyon точно след 100 години

40
0

Grand Prix de Lyon се счита за основополагащо състезание, начало на всички форми на моторни спортове, включително Формула 1. На събитието, състояло се през 1914 г., Opel се представя с три Гран при модела. 100 години по-късно фирмата се завръща на демонстрацията по случай вековния юбилей.

Събитието ще се състои от днес до 3 май със същите автомобили плюс един много специален Opel – прочутото „Зелено чудовище”, задвижвано от гигантски 12,3-литров двигател с мощност 260 к.с.и огромен въртящ момент 700 Нм. Тези коли ще осигурят на публиката автентичното усещане за звука и за емоцията, която са преживявали зрителите преди един век.

Историята на Grand Prix de Lyon всъщност е историята на един германо-френски дуел. В навечерието на Първата световна война, независимо от нарастващото напрежение в Европа, френският автомобилен клуб (ACF) решава да организира своята Grand Prix de Lyon. Тази Grand Prix de l’ACF е събитие, което се прави всяка година от 1906 г. То е фокусът на европейския сезон в моторните спортове и първопроходец в създаването на днешната професионална сцена на автомобилните състезания.

В събитието от 1914 година са включени автомобили от 14 производители представляващи шест държави в едно епично 750-километрово състезание. Opel участва с три коли. Зад волана на автомобила със стартов номер 2 е пилотът Карл Йорнс, участващ на базата на договор с Opel и безспорен фаворит на екипа от Рюселсхайм. Другите два бели болида са пилотирани от Емил Ерндман и Франц Брекхаймер. Според новия регламент от 1914 г., автомобилите за Гран при трябва да имат двигател с работен обем от 4,5-литра и са с ограничение на теглото до 1100 килограма. Технологичните решения в колите на Opel са впечатляващи: четири клапана на цилиндър задвижвани от разположен в главата разпределителен вал, който от своя страна получава движението си от коляновия вал с помощта на друг вертикален вал. Задължителен е и универсалният карданен вал, заменящ използваната в продължение на години задвижваща верига. Максималната скорост е 160 км/ч.

Opel стартира от първа линия. Карл Йорнс се движи заедно с унгареца Ференц Шиш, който пилотира френския автомобил Alda и е звезда от международен мащаб, както и първият победител в Гран При от 1906 година. Стартовите позиции са решени чрез томбола, тъй като по това време няма обиколки за квалификация. Като злокобно предзнаменование на последвалите събития, състезанието се превръща в дуел между автомобилните производители от нациите, които малко след това ще воюват една срещу друга – Германия и Франция. Въпреки че в надпреварата участват и други държави, те остават на заден план. Йорнс се движи добре и след осемчасово изтощително състезание завършва на десето място.

Всичките три автомобила на Opel от 1914 г. са готови за тазгодишното събитие. Единият от тях е от историческата колекция на Adam Opel AG, другият е предоставен любезно от собственика му от Мустерланд. Най-дългото пътуване е извършил третият Opel, който, въпреки че е самият автомобил на Карл Йорнс, идва чак от Калифорния. Както и преди едно столетие, фокусната точка на в голяма степен непромененото трасе отново ще бъде в Бриняй.