Около 3500 мечки кодиак живеят на остров Кодиак – пленителна местност със суров климат, намираща се в близост до южното крайбрежие на Аляска. Те са едни от най-големите и силни представители на вида в света, като достигат височина от 3 м и тегло от 400 кг.
Любопитно е, че именно размерът, силата и приспособимостта в природата са общите черти между тези красиви хищници и първия кросоувър на Шкода, на който чехите решиха да дадат именно името Кодиак.
За представянето на новия си модел обаче от Млада Болеслав избраха топлата и красива Майорка, защото в края на годината хубавото време и гарантирано добрият, специално избран полигон осигуряваха оптимални възможности за представянето на модела. В контраст със студа и снега, които ни изпратиха в София, Палма де Майорка ни посрещна с 20 градуса и още на летището пред нас са наредени 60 нови Кодиака, чийто дизайн всъщност не е груб, а по-скоро елегантен, въпреки характера на модела.
Елементите са изградени с новия дизайнерски език на Шкода, който е очевидно достатъчно изразителен и за един кросоувър.
Снимаме се пред триизмерната радиаторна решетка, която в съчетание с леко квадратните колесни арки придават на автомобила внушителност. Тесните фарове, открояващи се с тяхната кристална структура (вдъхновени от изкуството на традиционния чешки кристал), и радиаторната решетка Шкода правят Кодиак отличим веднага.
Отстрани дългото междуосие (2,791 мм), късите надвеси, ъгловатите калници, линията на страничните стъкла и удълженият чрез малък спойлер на покрива силует създават впечатление за устременост. Характерният за Шкода С-образен дизайн на светлините пък оформя визията на автомобила отзад.
Получаваме ключовете и поемаме по маршрут с дължина от около 100 км.
Карането включва по малко магистрала, първокласен път, тесни планински пътища, тесни селски улици, живописни завои покрай морето.
Вътре в колата е широко, свежо и уютно. Интериорът е с ярки вертикални елементи, като 4 големи вентилационни дюзи. Големият 8-инчов дисплей разделя таблото на 2 равни части за водача и пътника до него. Харесват ми големите кръгли скали. Воланът е от приятна кожа, има опция да се отоплява. Монтиран е 3-зонов климатроник с контролен панел за задните седалки. Те пък могат да бъдат сгънати в съотношение 60:40 и да се местят по дължина до 18 см, както и да се регулира наклонът им. За пръв път модел на Шкода се предлага и с 2 места на трети ред, които обаче са само за деца.
Въпреки внушителните си размери – дължина 4697 мм, ширина 1882 мм и височина 1676 мм (включително релси на покрива), автомобилът се държи на пътя леко. Не чувствам размерите му и го усещам не като SUV, а по-скоро като автомобил. Тежкият 1535 кг модел се задвижва чрез 6-степенна DSG трансмисия от бензиновия 1,4 TSI двигател със 150 к.с.
Имам възможност да избирам чрез системата Driving Mode Select няколко режима – Eco, Comfort, Normal, Sport и Individual. Чрез тях се сменя поведението на колата чрез промяна работата на двигателя и DSG трансмисията, волана, климатика и други системи. Версията 4х4, с която сме, предлага и режим Snow. При него се оптимизира работата на ABS, ASR и ACC, както и управлението на двигателя така, че „мечката” да се държи добре и на хлъзгави и заснежени пътища. При нас тази програма не влиза в работа, нито бутонът Off-road или Hill Descent Assist за спускане.
Кодиак разполага с широка гама от системи за подпомагане. Някои са стандартни, други – опция, индивидуално, но и в пакет. Новост е асистентът за маневриране с ремарке! На мен лично ми помогна Area View, когато преминавахме по тясна уличка с паркирани коли от двете страни. Широкоъгълните камери, разположени в ъглите, както и в огледалата, позволиха на дисплея да се изобрази колата, гледана отгоре. Графиката показваше точно разстоянията до колите и ме водеше как да се измъкна. Функцията помага и за заобикаляне на препятствия извън пътя.
В градски условия, при задръствания и движение до 34 км/ч, функцията Front Assist пък предупреждава, а и задейства частично или напълно спирачките при наличие на пешеходци или опасност от удар.
Извън града Adaptive Cruise Control поддържа скорост и дистанция.
Напоследък производителите се надпреварват да внедряват системи за свързване на колите с интернет и Кодиак е в крак с тези тенденции.
Моделът е с нова навигация и мултимедийна система с 8-инчов екран и с харддиск с капацитет 64 GB памет. Може да се свърже с всеки смартфон, тъй като поддържа интерфейсите Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink и SmartGate, освен това предлага и 4G интернет свързаност и Wi-Fi хотспот. Шкода Connect позволява смартфонът да сигнализира на собственика, ако колата му се премества от трето лице. Позволява лесно и удобно прехвърляне на маршрут от персонален компютър или телефон към навигационната система в колата.
Шкода Кодиак е наистина богато оборудвана. Известните Simply Clever решения са повече от 30. Между тях са впечатляващ пластмасов протектор за предпазване на ръбовете на вратите при отваряне в тясно пространство, чадъри в тапицерията на вратите, мини контейнерчета, мрежи за закрепване на багажа, удобни закачалки за чанти в багажника и т.н.
Багажното пространство е огромно – 720 л при петместния вариант, които могат да достигнат до 2065 л при лесното сгъване само с бутон на задните седалки и образуване на дължина от 2,80 м за превозване на дълги предмети. Дори и в 7-местния вариант са налични 270 л.
Автомобилът с повишена проходимост се предлага с лети джанти 17 цола, а като опция могат да се поръчат 18- или 19-цолови. Коефициентът на въздушно съпротивление на Кодиак е много добър за такъв вид автомобил – 0,33. Пет са двигателите, с които стартират продажбите – 2 дизелови и 3 бензинови. По-малкият дизел е 150 к.с. и 340 Nm, а най-мощният вариант е 190 к.с. и 400 Nm. Той ускорява големия SUV от 0 до100 км/ч за 8,9 сек и достига максимална скорост до 210 км/ч. Гамата от бензинови двигатели се състои от два 1,4 TSI двигателя и един 2,0 TSI. По-слабият е 125 к.с. и 200 Нм въртящ момент, а консумацията е 6,0 л на 100 км. По-мощната версия е с 1,4-литров със 150 к.с. и 250 Нм въртящ момент. По-големият бензинов двигател е 2,0 TSI с мощност 180 к.с.
В заключение бих казал, че чехите са създали автомобил, обречен на успех, защото в най-ниското ниво на оборудване Active и най-малкия двигател – 1,4 л, 125 к.с., той ще се предлага на пазара срещу 45 280 лв., а за най-високата версия Style – 2,0 л, 190 к.с., 4х4, 7 DSG, ще са нужни 69 560 лв.!
Освен това от официалните вносители на марката у нас от Еуратек обявиха, че Кодиак може да се поръчва като автомобил M1 с 6+1 места срещу доплащане от 1750 лв. за Active и 1460 лв. за Ambition и Style.