Начало Автомобили Дизайнерското студио на Opel на 50 години

Дизайнерското студио на Opel на 50 години

26
0

Дизайнерското студио на Opel навърши 50 години. В него от юни 1964 година тук започват да се създават и утвърждават формите, цветовете и функциите на бъдещите модели със светкавица на емблемата.

По-лесно е да получите достъп до Форт Нокс, отколкото до N10 – споделя един свидетел на събитията преди пет десетилетия.

Откриването на новата сграда бележи крайъгълен камък в развитието на автомобилната индустрия в Европа – тъй като това е най-голямото за времето си самостоятелно дизайнерско студио на автомобилна компания на Стария континент. До този момент повечето европейски автомобилни производители най-често възлагат разработката на новите си концептуални модели на външни компании, специализирани в тази област. Северна Италия и особено равнината около столицата на Пиемонт Торино по онова време се слави като своеобразната Мека на автомобилния дизайн. Пиетро Фруа, Джузепе „Нучо” Бертоне и Пининфарина са разположили своите каросерийни работилници в областта между Алпите и Апенините и поемат дизайнерската разработка на много от концептуалните студии и серийни модели на европейските автомобилни производители.

Идеята за създаване на собствено дизайнерско студио в Opel води началото си от стъпките, предприети от американската компания-майка GM отвъд океана. В Уорън, близо до седалището на гиганта в Детройт, стилистите на GM Styling работят върху формите на бъдещите автомобили още от края на 50-те години на миналия век. Първият концептуален модел, който привлича вниманието на публиката, е създаден още по-рано – само година след преименуването на създадения още през 1927 година и ръководен от Харли Ърл отдел Art & Colour на GM Styling през 1937 година, компанията демонстрира пред обществеността студията Buick Y-Job – първата концептуална разработка в автомобилната история. По онова време основната цел на дизайнерите е създаването на прототип на бъдещ голям кабриолет на марката Buick, чиито форми да бъдат загатнати в показаната пред широката публика студия. Сградата на новото дизайнерско студио в Рюселсхайм представлява точно по отношение на формата, разпределението и функционалните характеристики копие на стилистичния център в Уорън (Мичиган. Само размерите му са леко намалени.

Задачите, поставени пред дизайнерите в Рюселсхайм обаче са много повече и по-разнообразни. В центъра се създава не само конкретния стилистичен език на новите модели на марката – целта е творческата енергия и оригиналното мислене на развойните специалисти да бъдат впрегнати в създаването на формите и визията на автомобилите на бъдещето далеч от всекидневната рутина на производството. Дизайнът в новия център не е разглеждан като самоцел, а като стратегическа цел за създаване на основата на бъдещите успехи на продуктите на компанията. И точно в това проличава голямата разлика с традиционния до този момент подход. Докато на други места се разработва просто оформлението на дадена каросерия, в Рюселсхайм специалистите мислят за изграждането на цялостен стилистичен език и за създаването на емоция у потребителите. Разсъждава се върху това какви послания и какъв характер ще очакват те от автомобилите на бъдещето.

Един от отделите в N10 носи названието Advanced Studio – място, в което дизайнерите се занимават не с това, което ще слезе от конвейерите в непосредствено бъдеще, а с изследването и развитието на възможностите за създаване на продукти, които да предизвикат интереса на потребителите години по-късно. Тази стъпка е сериозно предизвикателство. „Защото“, както отбелязва един от дизайнерите, работещи за Opel по онова време, „когато сте само с една стъпка пред масовия вкус, вие се движите на границата на скуката. Ако направите още една смела крачка напред, ще станете недостижими в представите на повечето хора.“ Или още по-директно казано – ако сте дръзнали да се появите с един от модерните таблети в някой от кралските дворове през XIX век, със сигурност сте щели да бъдете арестувани за злоупотреба с черна магия. От друга страна има автомобилни студии, които само няколко години след своето представяне изглеждат обикновени и неспособни да грабнат ничие внимание.

Тази необикновена задача прави дизайнерското студио на Opel уникално за Европа. Центърът бързо се превръща в своеобразна международна школа по автомобилен дизайн, излъчваща магнетично привличане към най-добрите специалисти в тази област. Aнатол Лапен, Eрхард Шнел, Джордж Галиън, Чарлз M. „Чък” Джордан, Херберт Килмер, Крис Бенгъл, Mурат Наср и Хидео Кодама – това е само малка част от списъка на дизайнерите, работили в миналото за Opel, която днес звучи като „Кой кой е?” в тази област. Немалко от тях избират да продължат своето професионално развитие в други автомобилни компании, които години по-късно създават собствени дизайнерски центрове. Корените на много от съвременните значими идеи, форми и стилистични изразни средства в автомобилния дизайн водят своето начало от Рюселсхайм и се простират назад чак до 60-те години на миналия век.

Списъкът на емблематичните образци, създадени в студиото Advanced Design през последните 50 години също е внушителен и неповторим по брой и разнообразие. Концептуалният Opel Experimental GT е първият проект, който младият и изключително амбициозен и вглъбен в работата си екип представя пред широката публика само година след откриването на центъра в Рюселсхайм. Още през 1965 година динамичният спортен модел отбелязва своя дебют под прожекторите на щанда на Opel на автомобилното изложение IAA във Франкфурт. Скоро след това следва бърза поредица от образци като спортното купе Opel CD с аеродинамично оформена каросерия и мощен V8 през 1969 година, студията GT2 с плъзгащи се врати през 1975 година и чудото на оптимизацията в аеродинамичния тунел Tech1, чийто коефициент на въздушно съпротивление cW 0,235 предизвиква истинска сензация в началото на 80-те години на века. Най-новото творение на екипа от дизайнерки и дизайнери в отдела Advanced Design на центъра бе представено на миналогодишния автомобилен салон IAA във Франкфурт. Студията Opel Monza Concept показва стилистични решения и технически концепции, които през следващите няколко години щe бъдат доразвити и ще намерят своето място в различни серийни модели в гамата на марката Opel.