ФИА оповести резултатите от разследването на катастрофата на Ромен Грожан в миналогодишната Гран при на Бахрейн. То е включвало интервюта с всички участвали в спасителната операция, пилота, проучване на данните от колата и допълнителни видео материали. Заключенията и препоръките вече са представени на F1 комисията и комисията по сигурността към ФИА. Пилотите също ще бъдат запознати с тях. Това ще стане на 23 март, малко преди първия кръг от тазгодишния шампионат, който ще е в Бахрейн.
В изложението се посочва, че при удара си в бариера на 180 метра след връхната точка на трети завой на пистата Сахир Грожан успя да излезе от болида си и бе без животозастрашаващи контузии. Целта на разследването бе да се установят факторите, довели до катастрофата, както и тези, повлияли на благоприятния изход от страховития удар и съответно да се подобри безопасността в автомобилния спорт.
Разследването е установило, че в първата обиколка на миналогодишната Гран при на Бахрейн болидът на Грожан се движи с 241 км/ч, когато пилотът губи контрол
Това се случи на излизането от трети завой при контакт между задното дясно колело на Хаас-а и предно ляво колело на Алфа Таури-то на Данил Квят. Грожан се опитваше да изпревари руския пилот. При този удар автомобилът на Грожан излетя неконтролируемо надясно. Разследването установи, че колата е ударила предпазната бариера след зоната за сигурност със 192 км/ч под ъгъл от 29 градуса и сила от 67 g. Средната плоскост на бариерата поддаде, горната и долни плоскости бяха сериозно деформирани. При сблъсъка болидът се разполови.
„Осигурителното оборудване, включващо каска, HANS и колани, както и кокпитът, седалката, опората за главата и системата хейло са подействали спрямо спецификациите си. Те са защитили пилота и са намалили силите, понесени от състезателя при удара“, се казва в заключението.
Грожан успя да излезе от автомобила си и да се отдалечи от него за 27 секунди. Медицинският екип бе на мястото на инцидента 11 секунди след удара
Направените от разследването изводи за осигурителните системи в болида и работата на спасителните екипи са довели до препоръки за подобрения в 22 области. Сред тях са такива за горивната система, опората за главата и т.н. ФИА ще поиска увеличаване на натоварването за тестове на предната част на колите. Ще се направи ревизия на изискванията за монтиране на системата за управление и преглед на монтирането на задвижващата система. Ще се прегледа също така горивната система. Ще се проведе изследване за предпазните бариери по пистите, както и редица други анализи.
FIA concludes investigation into Romain Grosjean’s accident at 2020 Bahrain @F1 Grand Prix and releases 2021 circuit racing safety initiativeshttps://t.co/2VRQ671oI6
— FIA (@fia) March 5, 2021