Начало Rally WRC: Рали Арктик Финландия – на гости на дядо Коледа през февруари...

WRC: Рали Арктик Финландия – на гости на дядо Коледа през февруари (галерия)

В световния рали шампионат (WRC) винаги са се стремели да имат рали на сняг, но при отмяната на рали Швеция за сезон 2021 изглеждаше като че ли това няма да се случи през тази година. Всъщност и последните издания на класическата надпревара около Карлщад не бяха точно снежни. Сега обаче предстои истинско зимно рали – Арктик Финландия в Арктическия кръг с база Рованиеми, столицата на най-северната финландска провинция Лапландия. През януари там вече имаше състезание – традиционното Арктик Лапландия, което бе спечелено от Юхо Ханинен. Организаторите успяха бързо да се разберат с WRC и тази седмица посрещнаха и световния шампионат.

Рали Арктик Финландия ще се състои от 10 отсечки с общо 251,08 състезателни километра

Шейкдаунът е в петък сутринта, след което през деня следват две преминавания на най-дългата дистанция – Сариоярви (31,05 км). Второто каране ще е вече по тъмно, на фарове. Събота е най-дългият състезателен ден с три отсечки преди обед, които после ще бъдат повторени. За неделя са предвидени две преминавания на Айтаярви, като последното ще е пауърстейдж.

„За Лапландия са типични много дългите, бързи завои, където можеш да загубиш доста време, ако не си достатъчно уверен. Затова стабилността на автомобила е от особено голямо значение“, сподели Яри-Мати Латвала.

Финландецът ще ръководи екипа на Тойота в две ралита в родината си през дебютния си сезон като шеф на отбора.

„За нас напрежението може би ще е малко по-голямо, тъй като е домашна надпревара. Колата ни е разработена по финландските пътища при подобни условия. Но аз съм уверен, че сме в състояние да се справим“, допълни той.

Седемкратният световен шампион Себастиен Ожие не пропусна да отбележи една от любимите си теми – стартовия ред, тъй като в началото ще е пръв по трасето

Елфин Еванс пък спечели в Швеция през миналия сезон, но при съвсем други условия.

„Освен това трябваше да адаптираме настройките си към новите гуми на Пирели. Тук обаче няма чудене в сравнение с Монте Карло, защото има само един тип гуми“, добави уелсецът.

Мнозина очакват изненада от Кале Рованпера в рали Арктик Финландия. Точно тази надпревара бе първото състезание за него зад волана на Ярис WRC през миналата година. 20-годишният младеж обаче е предпазлив.

„Опитът със сигурност ще помогне малко. Някои от отсечките обаче не съм ги карал преди или ще са в друга посока, така че не мисля за това като за голямо предимство. В тестовете най-голямото предизвикателство бе да намерим точните настройки за новите гуми. Крайното усещане бе добро“, коментира Рованпера.

В Хюндай не бяха особено щастливи от представянето си в Монте Карло и целта сега ще е по-добър резултат

Тиери Нювил ще продължи да се състезава с навигатора Мартин Видеге. Другите два екипажа за тима от Алценау ще са От Танак/Мартин Ярвеоя и Крейг Брийн/Пол Нейгл.

„Арктик Финландия ни дава шанс да поправим станалото в Монте Карло“, отбеляза Андреа Адамо. „И тримата ни пилоти са се класирали на подиум в предишни снежни надпревари. Знаем, че могат да са много бързи в сложни условия.“

„Състезавал съм се в Рованиеми преди около десетина години, така че имам някакъв опит по тези отсечки. Надявам се шампионатът ни да потръгне след разочарованието в Монте“, заяви Танак, който отпадна от първия WRC кръг за втора поредна година.

Управлението на рали автомобилите на сняг е възможно благодарение на специални гуми с шипове

Предварителните изчисления сочат, че средната скорост в надпреварата около Рованиеми може да са дори по-високи от тези в Швеция. За да осигури максимално сцепление на автомобилите Пирели разработи Sottozero Ice J1 – гума с близо 400 шипа, всеки от тях видим с до 7 мм от повърхността й. Благодарение на шиповете са възможни скорости от порядъка на 200 км/ч. За оптималната им работа е необходимо да има дебел лед, а пресният сняг ги затруднява. Затова има значение дали е валяло преди дадени отсечки, както и кой кога стартира в реда.

„Шиповете позволяват възможно най-добър компромис между сцепление на лед и дълбок сняг при първото каране на отсечките, както и запазването им за второто преминаване“, сподели ръководителят на рали програмата на Пирели Теренцио Тестони. „Сумарно отборите проведоха 15 дни тестове. Използваха около 250 гуми. Доволни сме от темпото, както и от това колко се запазваха шиповете по време на изпитанията.“

Специалистите на доставчика на гуми твърдят, че трикът за добра скорост на снежната и ледена настилка е да се довериш на гумите си, независимо колко странно би могло да изглежда отстрани. Според повечето пилоти пък сцеплението на сняг и лед с гуми с шипове е подобно или дори малко по-добро от това на макадам с вариантите за такава настилка.

В Рованиеми няма да има проблем с липсата на сняг като през последните сезони в Швеция. Температурите там са падали до -30 градуса за състезания в миналото

Организаторите разказват, че веднъж дори се наложила отмяната на цял етап, тъй като било твърде студено маршалите да стоят по трасето! Сега не се очакват толкова брутални условия, но и първите кадри от затворения парк и подготовката на отборите изглеждаха впечатляващо.

Пирели ще достави около 1500 гуми за рали Арктик Финландия. 350 от тях ще са за WRC автомобилите. Всеки от 13-те WRC екипажа може да използва до 20 гуми по време на самата надпревара. За шейкдауна има отделни гуми. Наличен е само един тип. Пилотите все пак трябва да внимават как ги използват, особено в дългите състезателни дистанции.

Надпреварата ще е без зрители. Организаторите и местните власти положиха сериозни усилия да разяснят, че ще се отнасят строго с нарушители. А междувременно едва 304 дни преди Коледа WRC екипажите посетиха… дядо Коледа! Освен това се разходиха с шейни и дори се опитаха да управляват кучешки впрягове. Най-добре се справиха на позната територия – на картинг, който обаче бе на сняг!