Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Бърни: Само шефът решава кой ще кара в тима. На мен не...

Бърни: Само шефът решава кой ще кара в тима. На мен не ми пукаше какво искат пилотите

3865
0
Гордън Мъри, Дитер Стаперт, Силвия Пике, Нелсън Пике, Чарли Уайтинг, Бърни Екълстоун
(от ляво надясно) Гордън Мъри, Дитер Стаперт, Силвия и Нелсън Пике, Чарли Уайтинг и Бърни Екълстоун на Монца през 1982 г.; снимка: АТР

Ситуацията с липсата на нов договор за Люис Хамилтън постоянно ражда слухове. Последният бе, че седемкратният световен шампион се е разбрал с Мерцедес и си е извоювал клауза да има вето върху това кой да му е съотборник в бъдеще. Твърди се, че тя е заради желанието на Тото Волф в някакъв момент да привлече Макс Верстапен. От немския уебсайт f1-insider.com попитаха Бърни Екълстоун колко далеч може да стигне влиянието на определен пилот в един отбор. 90-годишният англичанин бе собственик на Брабам от началото на 70-те до края на 80-те години на XX век. В този период той работи с някои от най-прочутите пилоти в историята на Формула 1.

„Аз щях да съм изяснил на Люис, че или приема предложението сега, или си тръгва. Всеки е заменим. Само един човек решава кой кара в тима и това съм аз!“, заяви Бърни Екълстоун

Еди Джордан също каза по повод Хамилтън, че всеки е заменим. Скоро след това обаче си промени мнението и започна да твърди, че в Мерцедес се заблуждават, ако смятат, че ще имат същите успехи с друг пилот. Бърни пък даде пример за политиката си като шеф на отбор.

„През 1983 г. станахме световни шампиони с Нелсън Пике. Трябваше да реша кой ще кара заедно с него през 1984 г. Бяхме провели страшно добър тест с млад бразилец на име Аертон Сена и аз го исках. Нелсън наистина се вкисна, когато чу за това. Реагира като сърдито дете. Изобщо не искаше Сена за съотборник, тъй като моментално разпозна потенциала му. Но на мен не ми пукаше.“

„Основният ни спонсор Пармалат обаче не искаше двама бразилци. Внимателно прецених всичко – какво в крайна сметка бе най-важно за мен в тима. Тогава обаче оглавявах асоциацията на конструкторите и се погрижих Сена да получи място другаде – в Толеман. Знаех, че е бъдеща суперзвезда, така че исках да го видя във Формула 1.“

Екълстоун разказа и случай, при който Ален Прост поставя на Франк Уилямс условие да не взима Сена за негов съотборник, за да се върне в британския тим за сезон 1993. Според Бърни Франк бил отчаян, защото планът му бил да привлече и двамата в екипа.

„Аз обаче го посъветвах да се състезава с Прост един сезон, да му спечели титлата, след това да го накара да се оттегли завинаги и да вземе Сена за следващата година. То така и стана.“

„А на Михаел [Шумахер] и клауза в договора не му трябваше. Той бе очевидният №1, Ферари искаше да се върне с него към славните си дни. Затова Жан Тод винаги предварително го питаше кого би искал за съотборник.“

„Михаел можеше да живее с Еди Ървайн, Рубенс Барикело и Фелипе Маса. Но ако бе възразил, кариерите им във Ферари щяха да приключат.“

Говори се, че желанието на Шумахер да има глас при избирането на втория пилот е предотвратило негово преминаване в Макларън-Мерцедес. През 1998 г. германецът, мениджърът му Вили Вебер, шефът на екипа Рон Денис и наскоро починалият ръководител на Мерцедес по онова време Юрген Хуберт се срещат тайно през уикенда за Гран при на Монако в хотел Бийч Плаза, който сега се казва Льо Меридиен. Там Михаел поискал статут на първи пилот плюс глас в избирането на съотборника му. Хуберт не се съгласил на условието и Шумахер отиде във Ферари.