Календарът на Формула 1 претърпя промени далеч преди началото на сезона. Гран при на Австралия бе отложена за ноември, за надпреварата в Китай се водят преговори, Имола се върна в листата. Това обаче вероятно са само първите размествания, тъй като още стартове са под заплаха. Ситуацията с коронавируса е непредвидима – F1 тепърва ще трябва да жонглира с ограниченията при пътувания, а в Бразилия се появиха и други спънки.
Единственото положително нещо в обявените вчера промени е, че се случват достатъчно време преди старта на първенството. През 2020 г. цялата Формула 1 бе в Австралия, когато един случай на COVID-19 в тима на Макларън доведе до отмяна на състезателния уикенд броени часове преди първата тренировка. Пътуването до Китай пък е все така сложно вследствие на мерките в страната за ограничаване разпространението на коронавируса.
View this post on Instagram
Сред стартовете през първата половина на сезона, които са под заплаха, са още Гран при на Монако, Азербайджан и Канада
Причината е, че се налага изграждане на улични трасета в Монте Карло и Баку и предварителна подготовка на пистата в Монреал. Това изисква повече време и затова трябва да има окончателно решение доста скоро. За Монако например местният автомобилен клуб (ACM – Automobile Club de Monaco) трябва да е наясно до края на февруари дали ще посреща F1. Ако бъде взето решение за провеждането му, подготвителните работи ще започнат още в началото на март.
Подобни са изискванията в Баку, а за Монреал допълнителна пречка е пътуването. Заради невъзможността да се пътува нормално през 2020 г. Формула 1 и ФИА организираха шампионат от 17 кръга, проведени преобладаващо в Европа. Някои от пистите, които приеха състезания при форсмажорните обстоятелства, са готови да го сторят и тази година. Имола вече е в календара, като там се надяват дори да влязат за постоянно в първенството. Организаторите възнамеряват да осъществят и достъп на фенове при благоприятно развитие на епидемичната обстановка.
„Имола се подготвя да е първи F1 старт в Европа през 2021 г. Надяваме се пистата да е отворена за публика, дори за ограничен брой фенове. Продължаваме да предлагаме спортни събития, защото малко региони са в състояние в момента да провеждат такива. Имаме желанието да демонстрираме, че трябва да се противопоставим на вируса. Началото на ваксинациите ни дава увереност да посрещнем следващите месеци“, коментира президентът на областта Емилия Романя Стефано Боначини.
ICYMI: Imola is BACK for 2021 🙌
The 2020 race had us on the edge of our seats 🤯#ImolaGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/vMn2EERAxd
— Formula 1 (@F1) January 12, 2021
Междувременно в Сао Пауло съдия временно замрази договора между Формула 1 и новия промоутър на състезанието в Бразилия
Причината за това е иск, оспорващ използването на общински средства за организацията на надпреварата. Под въпрос е поставена и прозрачността на сделката. През 2020 г. известно време се говореше, че Гран при на страната може да се върне в Рио де Жанейро. През декември обаче ръководството на спорта обяви, че стартът остава в Сао Пауло за още 5 години.
Едно от условията по сделката бе, че надпреварата вече ще се казва Гран при на Сао Пауло. То отразява колко обвързани са местните власти с организацията. Градската управа се е ангажирала да отделя 3,65 милиона долара годишно за F1 старта. Досега общината е участвала единствено при ремонти и реновации по пистата Интерлагос. Искът е подаден след публична петиция, оспорваща както размера на средствата, така и липсата на опит в новата компания, заела се с организацията на кръга от Формула 1 заедно с властите.
Очаква се договорът да бъде разследван. След първоначалното разглеждане съдия Емилио Миляно Нето е заключил, че принципите на прозрачност и публично обявяване на сделки за такива средства от бюджета не са били спазени.