Още по-агресивен, още по-спортен, още по-ефективен: оптимизираният Audi SQ5 TDI (комбиниран разход на гориво в л/100 км: 7,0 – 7,0; комбинирани емисии CO2 в г/км: 185 – 185) сега се представя в още по-уверена форма. Трилитровият дизелов V6-двигател генерира мощност 251 кВт (341 к.с.). По-агресивният дизайн подчертава динамичния характер на този спортен SUV. Като опция за топмодела в гамата на Q5 се предлагат задни светлини, направени по дигитална OLED-технология.
Първото поколение SQ5 TDI се появи на бял свят през 2012 година и се превърна в сериозен пазарен успех. Тогава това беше първият S-модел на Audi, използващ дизелов двигател за своето задвижване
В своето най-ново изпълнение трилитровият дизелов V6-двигател разполага с 251 кВт (341 к.с.) мощност и 700 Нм максимален въртящ момент. Максималната стойност на въртящия момент е константна в широкия оборотен диапазон между 1.750 и 3.250 об./мин. 3.0 TDI разгръща мощността си по-рано и по-впечатляващо, отколкото досега. Той ускорява топмодела в гамата на Q5 (комбиниран разход на гориво в л/100 км: 7,0 – 7,0; комбинирани емисии CO2 в г/км: 185 – 185) за 5,1 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната скорост е ограничена по електронен път на 250 км/ч. Интеригриран в изпускателната система актуатор, с какъвто разполагаше първото поколение на SQ5 TDI, придава допълнителна плътност към звука на V6-двигателя.
Трилитров TDI-двигател с множество нововъведения – сега още по-мощен и по-ефективен
V6 3.0 TDI (комбиниран разход на гориво в л/100 км: 7,0 – 7,0; комбинирани емисии CO2 в г/км: 185 – 185) е получил голям брой модифицирани детайли. Буталата вече не са изработени от алуминий, а от кована стомана – новият материал намалява топлинните загуби. Заради по-голямата си здравина новите бутала не са и по-тежки спрямо своите алуминиеви предшественици. Стъпаловидната вдлъбнатина в буталата прави горивния процес още по-ефективен. Инжекторите с магнитни клапани, използвани при системата за дирестно впръскване на горивото. Работят с постоянна прецизност, тъй като нов пиезо-сензор следи за затваряне на иглата. За един работен такт е възможно да бъдат осъществени до осем впръсквания, количеството при всяко от които се прецизира още по-точно, отколкото досега. Максималното налягане на впръскването достига до 2.500 бара.
Охлаждането на сгъстения въздух вместо с досегашния охладител от типа въздух-въздух, интегриран в предната броня, сега става с помощта на индиректен въздушно-воден охладител, монтиран между двете цилиндрови редици. Скъсеният път на постъпващия въздух ускорява реакциите на турбокомпресора. Индиректният охладител на сгъстения въздух е по-мощен и скоро след стартирането на двигателя при ниски външни температури е в състояние дори да подгрява постъпилия в него въздух с цел по-бързо достигане на оптимална за горивния процес температура. Допълнителен плюс е по-бързата реакция на пречистватащата система за отработилите газове.
Турбокомпресорът сега разполага с по-малко и по-леко компресорно колело, което изключително бързо достига високи обороти – което е изключително важно за спонтанните реакции на двигателя при подаване на газ и за. Изпускателният колектор от своя страна е получил оптимизирана изолация. Благодарение на това след студен старт отработилите газове по-бързо достигат до оптимална температура.
MHEV и EAV: още повече ефективност и спонтанност
3.0 TDI разполага с две технологии, които едновременно намаляват разхода на гориво и подобряват реакциите при подаване на газ. 48-волтовата Mild-Hybrid-System (MHEV) интегрира ремъчен стартер-генератор (RSG), литиево-йонна акумулаторна батерия и преобразувател 48/12 V. Когато автомобилът намалява скоростта на движение MHEV-системата рекуперира електрическа енергия с мощност до 8 кВт. Спортният SUV е в състояние да се движи по инерция с изключен двигател в продължение на до 40 секунди – след което RSG бързо и неусетно отново стартира задвижващия агрегат. MEHV-системата има реален потенциал да намали разхода на гориво с до 0,7 литра на 100 километра в условия на стандартна всекидневна употреба.
Вторият ключов технологичен елемент е електрическият компресор (EAV). Той подпомага турбокомпресора винаги, когато енергията от отработилите газове не е достатъчна, за да обезпечи изцяло неговата работа. Компактен електромотор, който също използва 48-волтовата бордна мрежа, задвижва турбинното колело на EAV в рамките на 300 милисекунди до 65.000 оборота в минута. Сега EAV се намесва по-често и в по-широки работни режими на двигателя. Той осигурява по-спонтанна реакция на двигателя при потегляне и при ускоряване от ниски обороти. Оптимизираното взаимодействие между EAV, MHEV, турбокомпресора, самия двигател и предавателната кутия tiptronic носи със себе си значително подобряване на ефективността.
Бързо и комфортно превключване: осемстепенната трансмисия tiptronic
Предаването на мощността става през бързо и комфортно работеща осемстепенна автоматична трансмисия tiptronic, която е получила нови настройки, напаснати към променените параметри на задвижващия агрегат. Когато SQ5 TDI се движи с изключен двигател, в трансмисията се отваря специален съединител, който прекъсва предаването на тягата.
В нормални условия постоянното задвижване на четирите колела quattro разпределя тягата в съотношение 40:60 между предния и задния мост. Когато се стигне до буксуване, по-голямата част от въртящия момент автоматично се прехвърля към моста, чийто колела имат по-добро сцепление – до 70 процента от тягата могат да бъдат прехвърлени към предния мост и до 85 процента от нея могат да отидат към задните колела. При бързо шофиране в завои селективното разпределение на въртящ момент към колелата подобрява управляемостта с леки спирачни импулси, насочвани към вътрешното за завоя колело.
Спортен диференциал: повече динамика и по-малко недозавиване
По желание на клиента Audi предлага спортен диференциал на задния мост, който при спортен маниер на шофиране се грижи за активното разпределяне на въртящия момент между колелата. Той автоматично прехвърля повече въртящ момент към външното за завоя колело, което разполага с по-добро сцепление – по този начин автомобилът бива „натиснат” в завоя, а склонността към недозавиване се намалява значително. При излизане от остър завой с повече газ въшното за завоя колело отново получава повече тяга, с цел подобряването на динамиката в управлението.
Екстериорен дизайн и интериор
Модифицираният Audi SQ5 TDI има могъщо излъчване, а новите характерни елементи му придават още по-внушителен вид. Вертикални стилистични елементи структурират страничните въздухозаборници в предната броня. Осмоъгълната S-специфична предна решетка Singleframe е получила вертикални лайстни и филигранна мрежа с осмоъгълна структура. Подобно на въздухозаборниците, и тук вертикалните лайстни са изработени от алуминий.
Интериорът на SQ5 TDI е издържан в черни или тъмносиви тонове, а осветените алуминиеви лайстни на праговете са украсени със S-емблеми. За електрически регулируемите седалки със S-емблеми се предлага избор от три вида тапицерия. Серийно те са покрити с комбинация от кожа / изкуствена кожа, а като опция има вариант, съчетаващ кожа и новия материал Dinamica със S-емблеми. Въпросният нов микрофазерен материал Dinamica е направен основно от рециклирана пластмаса и замества използваната досега Alcantara. Друг вариант за тапицериите е естествената мека кожа Feinnappa с кръстосани шевове в цвят Magma червено. Седалките и воланът са украсени с контрастни шевове, а като опция може да се поръчат масажна функция с 3 програми и вентилация на седалките. При декоративните апликации серийното изпълнение е релефен алуминий, а по желание на клиента като опция се предлагат също така два варианта Carbon, както и пиано-лак.
Задната седалка може да бъде поръчана във вариант „plus“, който предлага възможност за надлъжно регулиране и настройване на облегалките по наклон
Номиналният обем на товарното отделение е 520 литра, а след сгъване на задните облегалки достига до 1.520 литра. Електрически управляваният заден капак, защитата на прага на багажника с лайстна от неръждаема стомана, както и алуминиевите рейки на покрива са част от серийното оборудване. Спортният SUV е в състояние да тегли прикачен товар с маса до 2,4 тона (със спирачки, при наклон на изкачване до 12 градуса).
Обновеният Audi SQ5 TDI се произвежда в мексиканския завод Сан Хосе Чапа и ще се появи в Германия и на повечето европейски пазари през първото тримесечие на 2021 година. Базовата му цена възлиза на 68.137,82 евро (отнася се за Германия, с включен 16 процента ДДС).
Audi SQ5 TDI: Combined fuel consumption in l/100 km: 7.0 – 7.0; Combined CO2 emissions in g/km: 185-185; Fuel consumption and CO2 emission figures given in ranges depend on the tires/wheels used as well as the selected equipment.// https://t.co/YoGtQcJed5
— Audi (@AudiOfficial) November 12, 2020