Най-добрият отговор от страна на ФИА след новината, че Хонда си тръгва от Формула 1 в края на 2021 г., би бил новите правила за задвижващи системи да се изтеглят по-рано, смята Хелмут Марко. В Ред Бул вече усилено анализират ситуацията – Марко и Кристиан Хорнер са се срещнали с Дитрих Матешиц четири дни, след като японският производител съобщи за напускането си.
Австрийският съветник на тима заяви в интервю за Ауто Мотор унд Шпорт, че е трябвало по-рано да се ограничат бюджетите за производителите на задвижващи системи. В настоящите икономически условия Хонда не може да оправдае средствата, отделяни за Формула 1 програмата. Парите са значително повече в сравнение с останалите производители на задвижващи системи. Причината е, че заводите на Хонда са в Япония – в Милтън Кийнс бе създаден развойно-изследователски технологичен център. По принцип ФИА има намерение да опита поне да сложи ограничения на харчовете и за производителите на задвижващи системи. От Ред Бул дори бяха започнали да лобират в тази посока.
„Трябваше да намалим разходите по-рано“, посочи Марко. „Дори промените в следващите години струват много. От 2022 г. ще са нужни нови цилиндрови глави за двигатели, които ще работят с 20% биогориво. А за 2023-та – направо нов агрегат за 100% е-гориво. А за публиката нищо няма да се промени.“
„Хонда ще направи нов мотор за 2021 г. Той би трябвало да компенсира някои неща спрямо агрегата на Мерцедес – не само като мощност, но и в други области. За след това – истина е, че ще има задвижваща система на разположение. Но ние не приемаме всекиго.“
Марко, както и останалите шефове в Ред Бул, са наясно, че клиентският двигател е агрегат, създаден на първо място за нуждите на производителя си. Най-близо до собствена задвижваща система е вариантът Ред Бул да купи интелектуалната собственост върху последния агрегат на Хонда. Това обаче би означавало сериозни допълнителни разходи за тима. Поставените за следващите няколко години условия пък изключват и възможността за влизане на нов производител в F1, допълни Марко.
„Никой не иска да влага толкова огромни усилия за 4-годишен период, след който ще има нови правила. И всички вече са наясно, че не може да дойдеш и да си конкурентоспособен от самото начало. Хибридната технология е прекалено скъпа за подобно нещо.“
Според него оптималната реакция от страна на ФИА би била да изтегли по-напред планираните за 2026 г. нови правила. Те обаче още не са оповестени
Въпросът щял да се обсъжда на следващото заседание на Световния моторспорт съвет на федерацията. Марко е наясно също така, че идеята едва ли ще бъде посрещната радушно.
„Какъв интерес има Мерцедес да променя нещо? Те разполагат с оптимална задвижваща система и могат да играят с настройките при това предимство в мощността. [Сирил] Абитебул вероятно не знае дали да е за или против. Ферари вероятно биха се съгласили.“
Австриецът каза още, че напускането на Формула 1 е опция, ако Ред Бул не намери достатъчно добра задвижваща система. И за пореден път заяви точно обратното на изявление на Кристиан Хорнер.
„Макс [Верстапен] има клауза за конкурентоспособен двигател в контракта.“
„Това обаче важи и за нас“, допълни Марко. „Без двигател, с който можем да спечелим титлата, проектът не е интересен за нас.“
🗣 „I haven’t raced at the Nürburgring since F3 so I’m excited to go back there to see what a #F1 car can do. It’s a very technical track, I like it.“ @Max33Verstappen ahead of the #EifelGP 🇩🇪 #ChargeOn 🤘 pic.twitter.com/lLrMGWngtI
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) October 7, 2020