Забраната за използване на квалификационни режими във Формула 1 е резултат от желанието на ФИА да опрости наблюдението на задвижващи системи, обясни техническият шеф в международната автомобилна федерация Никола Томбазис. Инженерът, който през кариерата си е работил във Ферари, Макларън и Бенетон, обясни в интервю за Ауто Мотор унд Шпорт, че агрегатът може да е напълно легален и пак да има начин да работи не по регламента.
„Ако задачата ни беше само да проверим дължината и ширината на колата, работа ми щеше да е далеч по-лесна. Но нямаше да ми харесва толкова. Предизвикателството идва със сложността. Ситуацията при двигателите вече не е толкова проста, колкото в дните на V8. Тогава трябваше да се увериш, че екипите спазват максималния обем, размерите на агрегата са точни или горивото отговаря на спецификацията в правилата. Проблемът с настоящите задвижващи системи е, че хардуерът може да е напълно легален и все пак да има начин да работи не по регламент.“
„Контролът изисква постоянно наблюдение на безброй параметри посредством софтуер, сигнали и сензори по време на управление. Ако пилотът променя настройките на двигателя във всяка обиколка, става трудно да се проверява постоянно дали работата на мотора съответства на правилата. Особено в моменти като обиколка преди или след питстоп, или при изпреварване.“
Инженерът дава за пример ограничението за използване на масло от 0,3 литра на 100 километра.
„Този параметър не го мерим в рамките на цялата дистанция, а във всеки тур. Забранено е да надхвърляш консумацията. Ако променяш настройките на мотора е много трудно да я следиш постоянно. Това бе една от причините за последната техническа директива.“
Томбазис признава, че специалистите на ФИА понякога просто нямат достатъчно време, за да проведат проверки на всички системи
Във федерацията обмислят и допълнителни мерки по отношение на задвижващите системи като ограничение на средствата за развитието им – като лимитирането на бюджетите при отборите.
„Може и до там да се стигне. Причината да не се е случило още е, че подобно ограничение е по-трудно за въвеждане при производителите на задвижващи системи, отколкото при отборите. Трябва да се вземат предвид и други дейности на производителите, както и различните закони на отделните страни. Трудно се прави ясно разграничение кое е свързано с Формула 1 и кое не. Мислим за спестяване на 25 милиона евро на година, като това ще е различна стойност за отделните производители. Много пари са, но пак не толкова, колкото бихме искали.“
Що се отнася до дискусията относно възможността Рейсинг Пойнт и Алфа Таури да извършат сериозни промени по колите си без използването на токени, то за федерацията този въпрос изобщо не стои на дневен ред.
„Тук говорим за две различни ситуации и представянето не винаги е коректно. Някои отбори – като Хаас например – използват компоненти от Ферари от същия сезон. Рейсинг Пойнт купува части от миналогодишен автомобил. Хомологацията е въведохме, за да се пестят средства. Екипите на Мерцедес и Рейсинг Пойнт точно това правят – единият тим пласира елементи, докато другият не харчи пари, за да развива такива.“
🎊 IT’S RACE WEEK! 🎊#F1 pic.twitter.com/nJCQEX1qYi
— Formula 1 (@F1) September 21, 2020