Архитектът на пистите във Формула 1 в последните две десетилетия Херман Тилке заяви, че смята много от критиките към проектите си за неоснователни и дори болезнени. Негативното определение на много от феновете (и не само) за неговите трасета e „Тилкедроми”. Те ги смятат за скучни и еднообразни, без възможности за изпреварвания, което според него не е коректно.
Студиото му Tilke Engineering GmbH наистина проектира на практика всички нови писти през 21 век, както и градските трасета в Баку (Азербайджан) и Ханой (Виетнам)
С над 300 служители, архитекти, строителни инженери и всевъзможни други експерти неговата компания има фактически монопол върху изграждането на трасетата във Формула 1. Те обаче много често са определяни като напълно изкуствени и лишени от всякакъв характер. Според мнозина основната причина за монопола е в близките връзки на Тилке с бившия шеф на Формула 1 Бърни Екълстоун, който сам притежаваше акции в компанията му!
Единствено последните промени по Зандвоорт в Нидерландия вече не са направени по проект на Тилке. Това се обяснява с отстраняването на британеца от ръководството на спорта.
„Понякога критиката е доста болезнена”, заяви Херман Тилке, опитвайки се да разясни причините за някои решения. „Винаги сме критикувани например за твърде големите зони на сигурност, които правим около някои завои. Те всъщност са отговор на съществени условия в спецификациите на ФИА. Осигуряват предимство в безопасността.”
Според Тилке неговото студио просто е изготвяло проектите си според изискванията на федерацията и не е негова идеята за „спъване” на трасетата
„Нагласите се промениха след катастрофите на Имола, което беше разбираемо”, продължи. „Затова някак мога да приема и тази част от критиките за нашите проекти – че са станали твърде безопасни и недостатъчно предизвикателни. Но съм спокоен, че на нашите нови писти не се е случил нито един фатален инцидент. Нулев риск никога да не е възможен, но все пак намалихме опасностите до минимум.”
Херман Тилке се аргументира, че изобщо не е коректно да се обобщават и всички негови проекти като един. Той е много горд с някои от тях и смята, че всъщност са построени наистина бързи и атрактивни конфигурации.
„Много съм горд с това, което успяхме да направим в Ханой или Баку предвид градската среда. Жалко, че първото състезание във Виетнам не се състоя, защото очаквам да е интересно. Другаде пък използвахме топографията като в Остин и мисля, че COTA се получи доста добре. Направихме същото и с истанбулския Отодром, но се оказа, че популярността на Гран при не зависи непременно само от нас…”
Германецът обърна внимание и на факта, че на повечето писти заедно с надпреварите от Формула 1 трябва да се провеждат още състезания от МотоGP, както и други серии
„Собствениците почти неизменно желаят те да изпълняват и изискванията за организиране на МотоGP стартовете. Те не са същите като тези за автомобилните надпревари и трябва да сме много креативни в интерпретирането на всички параметри”, допълни архитектът.
Take a tour of the Hanoi Circuit! Stunning drone footage, shot earlier this week, will take you on flying tour of Vietnam’s first ever #F1 racetrack: the recently completed Hanoi Circuit. See you in Hanoi on April 3rd – 5th 2020! #VietnamGP #F1VietnamGP pic.twitter.com/vpAJ4Gy4tG
— F1 Vietnam Grand Prix (@F1VietnamGP) March 3, 2020