Днес стартира Еко-рали България 2017, което е кръг от ФИА Е-Световен шампионат за електрически автомобили (FIA Е Regularity cup). За участие Е-Световния шампионат по изисквания на FIA се допускат електромобили, коли с горивни клетки и задвижвани от електричество автомобили, разполагащи с ДВГ, който не е механично свързан към колелата (рейндж екстендър).
С електрически автомобил Hyundai Ioniq ще се съревновава единственият смесен екипаж – пилот Светослав Дойчинов – България и Гуидо Гуерино – Италия. Италианецът е световен шампион, два пъти шампион на Италия и носител на редица отличия като състезател или навигатор с електрически автомобили. Тази година участва като навигатор в Е-Купата на ФИА като претендент за първото място. Той дебютира в Световния шампионат на ФИА за алтернативни източници на енергия за хибридни превозни средства през 2009 г. и взима победа. Той активно участва и печели награди в редица еко състезания в Монца, Сан Марино – Ватикана, Атина, Белград и др. За първи път тази година пилот на тосканския навигатор ще бъде Светослав Дойчинов – известен офталмолог, който също е участвал в Шампионата с електрически автомобили.
Автомобилът, с който ще се борят за титла, е IONIQ Electric с напълно електрическо задвижване чрез литиево-йонна полимерна батерия с капацитет от 28 kWh за максимален обхват над 280 км. и има потенциал да изведе екипажа до лидерски позиции в класа си. Тимът е запознат с предимствата на автомобила и ще се възползва при професионалното му управление от максималният въртящ момент от 295 Nm, който е достъпен мигновено и от електромотора, който осигурява мощност 120 к.с. чрез безстепенна редукторна предавателна кутия и ускорява до 165 km/h.
Освен с напълно електрическо задвижване автомобилът Hyundai Ioniq се предлага на пазара като първата и единствена кола с още две електрифицирани задвижвания – Hybrid, Plug-in Hybrid. В Еко-рали България 2017, могат да участват хибриди и автомобили, задвижвани с газ, но без да вземат точки за Е-Световния шампионат.
В категорията „Хибриди“ ще участва хибридната версия Hyundai IONIQ Hybrid. Екипажът ще бъде съставен от дебютантите Любомир Рангелов и Станислав Ганджулов. Те ще участват за първи път на еко-рали, за да подкрепят зелената идея на събитието.
Електрическият двигател на IONIQ Hybrid осигурява мощност от 43,5 к.с. и въртящ момент от 170 Nm, като се захранва от литиево-йонна полимерна акумулаторна батерия с капацитет от 1,56 kWh. В комбинация с двигателя 1.6-GDI, IONIQ Hybrid предлага изходна мощност на системата от 141 к.с. и въртящ момент от 265 Nm, като се ускорява до максимална скорост от 185 km/h, с малки целеви емисии на CO2 до 79 g/km или по-ниски.
В категорията автомобили на газ ще участва един от най-продаваните леки автомобили в България – Hyundai i10 с фабрично монтирана газова уредба. Той ще бъде управляван от екипажа Олга Тодорова/Борислава Тодорова, които традиционно участват в надпреварата. Подобрените параметри на автомобила Hyundai i10 дават конкурентни предимства благодарение на оптимизираната работа на двигателя и трансмисията, която е с лагери с пинижено триене и постигнатото модифициранo предавателно отношение за 5-та предавка. Състезателите могат да разчитат на управлението на автомобила- подобрените тампони, основата на волана и рейката. Подобрената аеродинамика позволява на автомобила да постига по-добри показатели, съобразени със стратегията за еко ралито.
Газовият инжекцион на Hyundai i10 LPGi е фабричен и също като автомобила е с 5 годишна гаранция без ограничение в пробега. Газовите резервоари са интегрирани в купето, без да нарушават функционалността на автомобила, който е снабден с четири места за пътници и едно за водача. Автомобилът може да измине 100 км на газ за около 5,20 лв. при смесено шофиране.