Ситуацията във Формула 1 разтревожи организаторите на Гран при на САЩ в Остин (Тексас). Два отбора преминаха под управлението на синдици в рамките на броени дни – Катерам и Маруся – и вече открито се пита дали спортът е в криза. Според наблюдатели натискът върху Бърни Екълстоун се увеличава, тъй като двата най-малки екипа далеч не са единствените със сериозни проблеми. Заубер и Лотус са следващите с огромни финансови главоболия. Уилямс, който е трети в настоящото класиране при конструкторите, отчете 20 милиона паунда загуба за първите шест месеца на 2014 г. Дори най-големите отбори се борят да попълнят дупките, оставени от напуснали спорта спонсори, отбелязва в свой анализ британският вестник Гардиан.
– F1 нямаше последователно управление през последната година, докато навършилият във вторник 84 години Екълстоун се бореше с обвинения в подкуп в съдилища в Лондон и Мюнхен. Сега – на фона на покачващи се разходи, неравни плащания към отборите, спадаща телевизионна аудитория и публика (по пистите), намаляващи спонсори и липса на споразумение за ограничение на харчовете – спортът достигна повратна точка – се казва още в анализа.
Реакциите от Съединените щати са особено показателни. В края на тази седмица на пистата до Остин ще се проведе 17-ти кръг от световния шампионат на Формула 1, но популярността на Гран при не е особено голяма.
– Формула 1 трябва малко да се отпусне – заяви световният шампион за 1978 г. и посланик на пистата COTA Марио Андрети. – Мисля, че малко прекалиха с техническите подробности за двигателите. А в Сочи видяхме, че отбори намаляват, за да пестят гориво, само за да стигнат до финала. Би ми харесало някои екипи да пуснат трети автомобил за някое специално събитие. В Гран при на САЩ например Мерцедес може да извади трети болид и да покани някой добре познат, установен американски пилот на тестове, да вземе участие като техен гост състезател. Можете ли да си представите какво ще означава това за промотирането на надпреварата? Всеки вестник в страната ще пише за старта. Има начини – с използване на малко креативност – интересът да се подобри и увеличи. Всичко необходимо е налице. Просто е нужно да се преразгледат някои от странните правила в F1. Отделни хора може да се изсмеят, но всичко това си има основание. И наистина ще се наложи да се обмислят тези неща. F1 би трябвало да изследва всеки ъгъл на ситуацията.
Боби Епщайн, съосновател на пистата до Остин, смята, че Формула 1 трябва да се превърне повече в спорт на личности:
– НАСКАР прави това много добре. F1 може да научи много от тях, от Холивуд. Хората се асоциират с хора, а не с метал. Бих подканил отборите да превърнат в приоритет достъпа, който феновете имат до състезателите им. Вижте Люис Хамилтън. Формула 1 трябва да го демонстрира колкото се може повече, защото е страхотен пилот и много добър посланик. Колкото повече Мерцедес го оставят да е сам себе си, толкова по-добре. Той е невероятен от пазарна гледна точка. Друг вариант е моделът на PGA за играчите на голф, които се доближават наистина много до феновете си.
Президентът на COTA Джейсън Дайъл също се фокусира върху базата от запалянковци и нивото на достъп в спорта. Според него Формула 1 трябва да положи повече усилия по отношение на феновете си и да работи с тях и извън пистите, както и в дигитален план. Дайъл допълни, че конкретно на пазара в САЩ хората обожават да са близо до пилотите и колите им, така че нивото на достъп е особено важно за американския пазар.
Споменатите социални мрежи са един от щекотливите въпроси, когато се обсъжда настоящето и бъдещето на спорта с Екълстоун. Той заяви преди време, че увлечението на хората по тях ще премине. Англичанинът продължава да дава приоритет на телевизионните излъчвания и смята, че рано или късно публиката ще се върне пред екраните, пренебрегвайки останалите възможности за комуникация и връзка с феновете. Едва тази година самите отбори във Формула 1 започнаха да обсъждат ситуацията с намаляващата тв-аудитория и празните трибуни по трасетата. Реакцията на Екълстоун не се забави: той заяви, че цените на билетите могат да се намалят, но ако екипите се съгласят на по-малък дял от приходите. Той обаче може да се окаже изправен срещу сериозен проблем, ако от грида продължат да изчезват екипи.
За проблемите с покачването на разходите се говори вече почти цяло десетилетие. Реално обаче мерки не са взети.
– Страхувам се, че ще се стигне до криза, а трябва да разсъждаваме трезво и да си оправим нещата. Не виждам как малките отбори могат да изградят добър бизнес модел – заяви през май миналата година бившият шеф на Макларън Мартин Уитмарш.
Наскоро малайзийският предприемач Тони Фернандес сподели, че Формула 1 го е научила как не се прави бизнес. Той бе категоричен, че настоящата схема на разпределение на приходите в спорта не дава никакъв шанс на по-малките екипи и това прави участието на практика безсмислено, тъй като не е в състояние постоянно да инвестира лични средства. Поради същата причина и Маруся изпадна в търговска несъстоятелност, след като Андрей Чеглаков сложи точка.
Отношението на Екълстоун обаче е съвсем очевидно: преди време заместник-шефът на Форс Индия Боб Фърнли бе принуден да се извини, след като заяви, че CVC са истински кошмар за спорта – най-лошото нещо, което му се е случвало – и не вършат абсолютно нищо за F1. Инвестиционният холдинг е спечелил от Гран при 8,2 милиарда долара от 2006 г. насам, докато за все повече екипи Формула 1 се оказва недостижим лукс. Минималният бюджет за оцеляване е от порядъка на 120 млн. долара – огромни средства в кажи-речи всяка друга спортна дисциплина.