В екипа на Тойота са притеснени от скоростта на бъгитата на Мини X-raid след първата седмица от тазгодишното издание на рали Дакар. След 6 отсечки Карлос Сайнц-старши с Мини има аванс пред миналогодишния победител Насър Ал-Атия с Тойота Хайлукс 4х4. Но преднината му не е голяма – 7 минути.
Последните 4 отсечки обаче бяха спечелени само от пилоти на Мини, като по 2 победи взеха Сайнц и рекордьорът по титли в Дакар Стефан Петерхансел. В същото време пилот на Тойота беше най-бърз само веднъж. Това стана във 2-ия етап, когато триумфира Жиниел де Вилиерс.
В тази връзка шефът на Toyota Gazoo Racing Глин Хол заяви пред медиите, че според него е нечестно федерацията да остави наложените от предните години ограниченията на турбото на типа двигатели, с каквито са колите на Тойота.
От 2018 г. ФИА намали диаметъра на рестриктора на въздуха на турбото за бензиновите двигатели 4х4, каквито ползват японците, от 38 на 37 мм.
А в същото време запази 39 мм диаметър на рестриктора за дизелови мотори с единично турбо, като на Мини, и 38 мм диаметър за дизеловите агрегати с двойно турбо, като на Пежо.
„През 2018 г. те (ФИА) намалиха рестриктора с 1 мм. А това означаваше загуба на 40 минути в края на ралито“, каза Хол. „Разочароващо е да се борим срещу такова нещо. Пилотите излизат от колите и ми казват, че не могат да се състезават срещу Мини по отношение на скоростта на правите.“
Босът на X-Raid Мини Свен Куанд отхвърли твърденията, че колите на неговия тим имат голямо предимство по отношение на мощността. „Проблемът е, че Глин винаги се оплаква, каза Куанд. – Той се оплакваше и миналата година, когато те спечелиха. Прави го и сега, когато те изостават.
Това, което казва, не е реалистично. Можете да видите, че сме разделени само от 1 минута след 470 км. В последните дни говорим за разлики от порядъка на 1-2 минути. Няма проблем с въздушния рестриктор. Нещата са супер балансирани.“