Голяма част от новостите в автомобилния свят са свързани в последните години с електрическо и автономно задвижване. В различни държави дори вече се провеждат тестове на коли, които на практика се самоуправляват. Готови ли са хората обаче да отстъпят контрола на софтуерни системи и да не надничат нервно през прозорците, пътувайки към работа или почивката си?
Проучване в Съединените щати е установило интересен парадокс в това отношение.
От една страна, американците са убедени, че автономните коли ще са по-сигурни, броят на катастрофите ще намалее и всъщност управлението ще е по-добро като цяло
В същото време обаче изпитват недоверие към възможността да предадат контрола на компютър. А дори да го сторят, искат опция да си го върнат във всеки един момент. Противоречието се разкрива в проучването на Society of Automobile Engineers (SAE International). Организацията съществува от 1905 г. и обединява инженери от различни сфери, основно от автомобилната, космическата и транспортната индустрии.
Проучването е проведено преди и след тестове на автомобили с автономно управление в различни градове в Съединените щати. В рамките на година и половина над 1400 души са отговорили на зададените им въпроси след 10-минутно изпитание с такава кола. По време на тестовете са използвани автомобили с нива на автономно управление 3 и 4. При трето ниво колата наблюдава и контролира околната среда. Шофьорът продължава да внимава какво се случва при движението, но може да не се занимава с натискане на спирачки например. Някои модели дори не изискват допълнително внимание при скорост до 60 км/ч.
Ниво 4 е предпоследното в настоящата класификация за автономно управление. При него автомобилът почти изцяло се самоуправлява. Системите все пак първо информират водача дали условията са безопасни за такъв тип движение и едва след това се включват. На това ниво колата все още не взима „самостоятелни“ решения в ситуации като задръствания, излизане на магистрали и т.н.
В изследването на SAE голяма част от участниците за първи път се сблъскват с възможностите на колите и толкова висока степен на автоматизация.
Реакциите им са положителни, няма изразено недоверие към новите технологии
88% са заявили, че не виждат причина да променят оптимистичните си нагласи към автономното управление. 76% са посочили, че изживяването им в самоуправляваща се кола е било по-добро, отколкото в такава, карана от човек. Цели 92% обаче са заявили, че искат наличието на превключвател или нещо подобно, което да им позволи да си върнат контрола над управлението. Причината е, че не се чувстват комфортно с идеята да отстъпят шофирането веднъж завинаги на колата-компютър.
Международният маркетингов директор на SAE Марк Чунг посочи в коментара си по повод изследването, че е от жизненоважно значение обществото да приеме автомобилите с автономно управление.
„Чрез нашите тестови дни включваме хората директно в развитието. Каним ги сами да разберат за какво става дума“, допълни Чунг.
But how will #autonomousvehicles navigate the treacherous Pittsburgh winters? Mark Flolid, CEO and founder of Global Weather Corp., stopped by #SAEIIM to share how advanced weather data can boost #AV functionality and safety: https://t.co/IfAC1JouBe pic.twitter.com/ZZYakcd3cD
— SAE International® (@SAEIntl) November 6, 2019