Себастиан Фетел спечели първата позиция за Гран при на Япония в проведената рано тази сутрин квалификация на пистата Сузука. До него на първа редица ще се нареди съотборникът му във Ферари Шарл Льоклер. Пилотите на Мерцедес Валтери Ботас и Люис Хамилтън се класираха трети и четвърти.
Трибуните бяха изпълнени до краен предел, след като всички планирани в събота събития бяха отменени. Организаторите на 17-ия кръг от тазгодишния шампионат на Формула 1 решиха на ранен етап от уикенда да затворят пистата вчера, когато тайфунът Хагибис премина през района. Пилотите изкараха деня в необичайни за състезателен уикенд занимания, докато шефовете на отбори за пореден път обсъждаха правилата за 2021 г.
Времето бе слънчево – температурата на въздуха бе 22 градуса, тази на пистата – 34. Духаше доста силно, но трасето бе изсъхнало.
Blustery conditions here at Suzuka ?️#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/6DvNcD3Ted
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
Още в началото на Q1 пилотите на Ферари веднага излязоха на трасето, при това с гуми хард. Само 2 минути след светването на зеления семафор обаче Роберт Кубица катастрофира на излизане от последния завой. Сесията веднага бе спряна. На маршалите им отне по-малко от 10 минути да приберат потрошения Уилямс и да почистят пистата, след което квалификацията бе възобновена.
RED FLAG ?
Robert Kubica’s qualifying is over!
The clock is stopped at 15:51#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/1roOdQ3OYg
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
Кими Райконен записа първото време в сесията – 1:31.331 мин
Още шестима състезатели успяха да направят бързи обиколки преди да се случи следващия инцидент. Кевин Магнусен излетя също на последния завой. Неговият Хаас се блъсна в предпазната стена, но датчанинът успя да се върне на пистата и сам прибра колата си в бокса. Междувременно рейс контролът отново бе спрял Q1.
От Хаас съобщиха, че ще се постараят да сменят крилата на болида навреме, за да опита Магнусен да направи бърз тур в рамките на оставащите малко над 11:30 минути от първия квалификационен сегмент.
RED FLAG ?
Magnussen is also off at Turn 18!
But he reverses and attempts to make his way around the track
The clock is stopped at 11:42#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/ANnkFYJHrn
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
There’s another red flag and this time it’s because of us ?
Kevin is in the wall at the final turn. He’s making it back around though. The plan is to put on a new rear and front wing and try and get him back out in time to set a Q1 lap time ?#HaasF1 #JapaneseGP pic.twitter.com/hvEgNBWDFR
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 13, 2019
При второто подновяване на Q1 вече всички бяха със софт, а на пистата стана доста натоварено, след като повечето пилоти излязоха едновременно
Макс Верстапен оглави таблицата с 1:28.754. Шарл Льоклер бе с 0,349 сек по-бърз, Фетел записа трето време – на 0,583 сек от съотборника си. Карлос Сайнц зае четвъртата позиция пред Алекс Албон, а Валтери Ботас и Люис Хамилтън се наредиха шести и седми. В зоната на изпадащите 5 минути преди края на Q1 бяха Серхио Перес, Райконен и Ромен Грожан, който все още нямаше бърз тур.
В следваща бърза обиколка Хамилтън излезе втори, доближавайки се на 0,330 сек до Льоклер. Ботас даде четвърто време (+0,491 сек).
Междувременно от Хаас установиха, че няма да се справят с поправянето колата на Магнусен. Това означаваше, че той ще е в дъното на стартовата решетка за състезанието. Q1 освен него и Кубица не прескочиха още Джордж Ръсел, Перес и Даниел Рикиардо. В Рено имат доста нови компоненти по автомобилите за Япония и бяха убедени, че са постигнали подобрение на управлението с тях, но представянето им продължи да не е добро.
CLASSIFICATION: END OF Q1#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/btq4lvpcCv
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
Броени минути бе паузата между Q1 и Q2
Изборът на гуми отново бе софт.
„Защо гуми са толкова студени?“, попита Льоклер по радиото.
От питуола на Ферари му отговориха, че всичко трябва да е наред за началото на бързите му обиколки.
The 23.4 KM/H wind is making it difficult today – particularly on the exit from Turn 18 onto the home straight!#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/sofshnYzO1
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
Льоклер отново поведе в класирането – с 1:28.179. Фетел подобри това постижение с 5 хилядни от секундата! Хамилтън бе още по-бърз – с 0,348 сек. Ботас се нареди четвърти пред състезателите на Ред Бул Верстапен и Албон. Местата от 11-то до 15-то заемаха Пиер Гасли, Данил Квят, Антонио Джовинаци, Строл и Нико Хюлкенберг.
Всички от Албон назад в подреждането бяха на над 1 секунда от най-доброто време на Хамилтън. Строл и Хюлкенберг изостанаха дори на над 2 сек.
За втори опити в Q2 не излязоха пилотите на Ферари. Почти веднага след появата си на трасето пък Нико Хюлкенберг получи инструкция от бокса да не сменя скорости заради технически проблем. Немският пилот се прибра в пита.
Hydraulic pressure loss for Nico, which led to him being stuck in gear. Our garage crew is straight to work on fixing the leak. #RSspirit #JapaneseGP #Q2
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) October 13, 2019
В края на втория квалификационен сегмент Ботас излезе начело в подреждането. Албон записа трето време. Освен Хюлкенберг пък в Q3 не продължиха Джовинаци, Строл, Райконен и Квят.
CLASSIFICATION: END OF Q2
The shootout for pole is up next!#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/HyX5N0gQO1
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
До началото на Q3 температурата на пистата бе достигнала 37 градуса
В топ 10 се класираха пилотите на Мерцедес, Ферари, Ред Бул, Макларън, Гасли и Грожан. Само пилотът на Хаас остана в бокса в началото на третия квалификационен сегмент.
Норис записа първото време – 1:29.248. То бе подобрено от пилотите на Мерцедес, като Ботас бе по-бърз от Хамилтън – 1:27.696. Състезателите на Ферари прескочиха съперниците си, като Фетел излезе начели с 1:27.212 мин (нов рекорд на пистата). „Това беше добра обиколка“, каза Себастиан по радиото. Съотборникът му Льоклер бе на 0,323 сек от него. Верстапен и Албон бяха пети и шести, следвани от Норис, Сайнц и Гасли.
It’s provisional pole for Vettel, who sets a track record with a 1:27.212!
Seven minutes to go…#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/aVAcuWx3CL
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019
В решаващите последни опити вече се включи и Грожан. Льоклер пръв записа бърз тур – на 0,041 сек от Фетел. Себастиан бе дори по-бърз от собственото си най-добро време. Ботас и Хамилтън останаха трети и четвърти.
CLASSIFICATION: END OF QUALIFYING
Confirmation of a @ScuderiaFerrari front row lockout, as Sebastian Vettel secures his fifth pole at Suzuka ?#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/7VTkYiPEv5
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019