Катастрофата на Фернандо Алонсо по време на първите предсезонни тестове в Барселона му струва участието в Гран при на Австралия. Интересното е, че тя може да се окаже инцидент, който никога да не бъде напълно разгадан. ФИА се опита да изясни изцяло начинът на протичане и причините за него, но той продължава да е изпълнен със загадки. Германският експерт Михаел Шмидт се пробва да разгадае тези въпросителни.
Данните казват точно, какво се случва в 21-ата обиколка на 22-и февруари. Ясно е какво след какво следва. Не е ясно обаче, защо катастрофата протича по този начин. Единственият човек, който може да е наясно с това е Фернандо Алонсо, който обаче няма спомен за момента на инцидента.
Според данните в първата фаза при влизането на дългия десен завой испанският пилот на Макларън се движи с 215 км/ч. Тогава изведнъж той натиска рязко спирачките и превключва 3 предавки надолу. В тази фаза колата остава сравнително стабилна на линията си.
Не е ясно, защо Алонсо решава да намали толкова рязко. Според Макларън силният страничен вятър може да е изиграл решаваща роля. В такива случаи обаче пилот от класата на Алонсо не би реагирал по този начин. Дори и скоростта му да е прекалено висока за влизането в трети завой, извън очертанията му има достатъчно асфалт, за да може да бъде овладяна колата при отваряне на кривата. При това само с едно сваляне на предавка.
Втората фаза, когато скоростта намалява до 135 км/ч, данните показва две забележителни неща. Колата на Макларън завива рязко към вътрешната страна на завоя. Но защо? Видимо е, че самият пилот завива надясно и от този момент той губи контрол.
Съобщение на ВВС стана причина за объркване, защото в него се казваше, че Алонсо е изпуснал колата при скорост от 215 км/ч. Но в този момент той е в състояние да реагира.
В третата фаза следва голямата мистерия. Колата се насочва към стената и се удря със скорост от 105 км/ч в предната дясна част. При първия удар е отчетено натоварване от 31 g. От гледната точка на Себастиян Фетел обаче случилото се не изглежда като истинска катастрофа.
Странното е, че в последните три секунди преди удара пилотът не прави никакъв опит да отклони колата поне леко от съприкосновение със стената. Или да се опита да използва спирачките отново. В този момент той губи само 30 км/ч.
Странно е, че по време на последвалата пресконференция от Макларън обясниха, че не могат да възстановят последните секунди. Това води до предположение, че от екипа премълчават решаващ детайл от инцидента, за да предпазят своя пилот. Явно е, че в последните три секунди преди удара пилотът не прави нищо, за да избегне удара.
Рон Денис все пак призна, че Фернандо Алонсо за кратко е бил в безсъзнание. Той обаче обясни, че няма яснота, какво е причинило това. Именно това се опитват да установят от ФИА. Дали първият удар в стената е бил достатъчен Алонсо да изпадне в нокаут? В тапите за ушите има сензори, които са измерили енергия при удара от 16 g.
По шлема на Алонсо според изказванията на очевидци не е имало никакви проблеми. Дори и драскотина. Сега от централата изследват обстойно системата HANS. При деформацията ѝ би могло да се заключи, че вероятно камшичният удар от дясно на ляво може да е предизвикало загуба на съсзнание.
Според данните от случилото се може да се предположи, че в най-бързата част от завоя нещо се е случило, което се е сторило странно на пилота. Защото в противен случай той не би се опитал толкова рязко да намали скоростта. Всички данни за колата в този момент обаче са нормални, което се потвърждава и от ФИА.
От централата отричат теорията за токов удар. Докато колата се движи, лампата под камерата на еърбокса свети оранжево. Десет секунди след спирането ѝ тя превключва на зелено. Това е сигурен признак за това, че електрическата верига е в ред.
Рон Денис също така обяснява, че в тялото се съдържа определен ензим до 48 часа след инцидент с електричество. Той не бил наличен при случая с Алонсо. Едва ли Денис би твърдял подобно нещо, ако се страхува, че докторите могат да му противоречат. Въпреки че при токов удар мускулите бързо се съкращават, което може да обясни трите бързи чуквания върху планките на волана. Свити ръце или крака пък се опъват. Ако левия крак е натиснал рязко спирачката, тогава би трябвало и десния да натисне газта. Което не се е случило и също до някъде изключва теорията за токов удар.
Дали испанският пилот в този момент не се е чувствал добре и се е опитал да отбие в страни? Много неща говорят за това. Също и линията в последните секунди, когато колата е насочена към вътрешната страна на завоя. Фактите показват, че три секунди преди удара в стената няма опит за навиване на волана или за спиране. Което показва, че пилотът вече няма контрол върху болида си.
Сигурно е, че Алонсо поне след удара е бил в безсъзнание. Според Малкарън колата след удара е била в движение още 15 секунди. Ако испанецът е в съзнание, той със сигурност би реагирал по-рано и би спрял колата по-бързо.
Единственото логично заключение е, че натоварването от 16g за пилота не е достатъчно, за да изгуби той съзнание. Това явно е станало още преди удара. Какво обаче го е причинило? Медицински проблем би бил възможно обяснение и може именно заради това Алонсо прекара 4 дни в болницата, за да му се направят пълни изследвания и да се разбере, какво е довело до това.