Ерата на монопола на Honda в Moto2 върви към своя край. От ФИМ обавиха, че обявяват търг за доставчик на двигатели за Moto2, като очаква евентуални предложения от нови производители. Клас Moto2 ще продължи да бъде само с един доставчик на двигатели за сериите, казаха организаторите.
Съобщението идва, след като двигателят Honda CBR600, който е на байковете в Moto2 от основаването на класа, достига края на експлоатационния си живот. Двигателите почти не са били променяни, след като бяха въведени през 2010 г. и Honda не може да гарантира доставка на резервни части за агрегатите по текущия договор, който изтича в края на седзон 2018. Промяна трябва да бъде направена, независимо дали двигателят ще дойде отново от Honda или от друг производител.
Първият етап в процеса ще бъдат консултациите с основните производители в класа, като се запазят основните елементи на Moto2: достъпност, надеждност и равнопоставеност. За съжаление, това вероятно ще изключи възможността на малки специалисти и производители на двигатели в Dorna и IRTA, които представляват екипите в Moto2, да искат и да могат да гарантират доставка в дългосрочен план – 6 и повече години. Смяна на доставчиците на двигатели в края на 2018 г., ще бъде травмиращо, като това ще означава да се изхвърлят всички техни стари шасита и да се изграждат новите мотори почти от нулата. Това, което те няма да искат да направят, е да се правят нови шасита след две или три години, защото разходите ще скочат неимоверно много. След като процесът на консултация е в ход, следва договорът да бъде официално обявен на търг и отворен за предложения от заинтересованите производители.
Кои могат да бъдат тези производители? Естествено японските, от Голямата четворка, които имат трайни интереси в MotoGP. Honda и Yamaha имаха оферти при първоначалния договор в началото на сезон 2010, като Honda спечели. Но Suzuki и дори Kawasaki също могат да се заинтересуват, тъй като имат 600-кубикови спортни мотори, които също са с подходящи двигатели. КТМ предварително изрази интерес, особено за 500-кубикови двуцилиндрови двигатели със същия 81 мм диаметър на буталото като на моторите на байковете в Moto3 и на половината в MotoGP. Австрийците обаче само се интересуват, но едва ли ще участват в състезанието за двигатели.
Загубата на Honda ще разстрои екипите. Клас Moto2 доказа, че е изключително популярен за екипите, тъй като е изключително достъпен клас. Един екип може да получи шаси, двигател, спирачна системза и окачване за пълен сезон на долбра цена под € 200 000. В същото време мотоциклетите в Moto3 струват между € 300 000 и € 500 000 на сезон, в зависимост от производителя, въпреки тавана на разходите. Всички отбори имат огромно количество информация и опит с шаситата, но ще загубят всичко, след като Honda се оттегли.