Кими Райконен (Ферари) бе най-бърз в първата свободна тренировка за Гран при на Белгия. Финландецът изпревари Люис Хамилтън и съотборника си Себастиан Фетел в сесията.
На практика всички отбори са с куп новости за старта на Спа-Франкоршамп и сутрешната петъчна сесия бе моментът, когато трябваше да ги проверят. Ферари е с ново предно окачване и промени по пода и крилата. Окачването бе изпитано по време на теста след Гран при на Унгария. Крилата и на останалите екипи са променени в съответствие с характеристиките на белгийската писта.
Болидите на Макларън са с обновения двигател с вътрешно горене на Хонда. Японският доставчик смята, че последните промени по мотора ще доведат до известно увеличение на мощността му. Щофел Вандоорн е със санкция 35 места назад на грида, тъй като цялата му задвижваща система бе сменена.
„За съжаление Щофел ще е с наказание за домашния си старт, но за нас е важно да въвеждаме новостите, когато са готови“, обясни техническият шеф на Хонда Юсуке Хасегава. „Позитивното е, че достигнахме тази стъпка толкова бързо. Ще имаме още нови неща през остатъка от сезона.“
Санкция ще получи и Маркус Ериксон – 5 позиции назад на стартовата решетка заради смяна на скоростна кутия.
С обновени двигатели е още екипът на Мерцедес, като Люис Хамилтън и Валтери Ботас са с четвъртите си мотори с вътрешно горене, турбо и MGU-H. Променени са и агрегатите на Рено, а Хаас е с последната версия задвижваща система на Ферари.
Фелипе Маса се завърна в кокпита на Уилямс-а си, след като пропусна Гран при на Унгария заради заболяване. Бразилецът не се чувстваше добре в тренировките на трасето до Будапеща и се наложи да бъде заместен от Пол ди Реста. Той премина успешно прегледа преди началото на тренировките.
Люис Хамилтън, Вандоорн и Ериксон пък изпробваха halo-системата в първата тренировка.
Времето бе доста хладно в началото на сесията – 17 градуса на въздуха, 22-23 на пистата. Първите пилоти на трасето бяха Вандоорн, Кевин Магнусен и Ериксон – съответно с гуми ултрасофт, софт и суперсофт. Минути след появата си на трасето пък Фернандо Алонсо се обади, че има проблем със задвижващата система. Испанецът успя да се прибере в бокса, а в тима бяха уверени, че ще са в състояние да се справят със ситуацията.
Install Halo lap = ☑️☑️☑️#LH44 jumps out as we get to taking it off! Deploy the spanner 🔧#BelgianGP 🇧🇪 #F1 #FP1 pic.twitter.com/qaAdJ8k8f7
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) August 25, 2017
След няколко минути тишина след приключване на загряващите обиколки, Естебан Окон започна същинската работа на Спа. Точно преди година той дебютира във Формула 1 с Мейнър. Междувременно от Пирели споделиха, че както обикновено в началото на тренировките в Белгия сцеплението на пистата не е много добро, но все пак има известно количество гума по асфалта, натрупано по време на 24-те часа на Спа през миналия месец.
Окон записа първото време за сесията – 1:48.962 мин. През това време към него на пистата се присъединиха съотборникът му Серхио Перес и състезателите на Уилямс Маса и Ланс Строл. Бразилецът катастрофира на Малмеди в първия си бърз тур и сесията бе спряна.
„Изтървах колата на бордюра“, обясни Фелипе по радиото.
Той мина през медицинския център и скоро след това се прибра в падока, където заяви, че е добре, но за съжаление автомобилът му е доста потрошен. Пилотът не бе сигурен дали екипът му ще успее да го поправи навреме за следобедната тренировка.
🚩 RED FLAG 🚩
Drama already at Spa as MAS hits the wall#BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/sIDovZQaBr
— Formula 1 (@F1) August 25, 2017
Маршалите поправиха бариерите за няколко минути и тренировката бе подновена. След това Хамилтън се обади на екипа си, че гумите му прегряват доста бързо и от Мерцедес предупредиха Ботас. Кевин Магнусен пък съобщи, че яката в кокпита му е разхлабена.
Даниел Рикиардо бе излязъл начело в класирането с 1:46.838 мин (с ултрасофт). Кими Райконен бе втори (+0,093 сек), като той и Хамилтън бяха със суперсофт. Ботас заемаше третата позиция (+0,418 сек), следван от Верстапен и Люис, който помоли тима си да му намери пролука в трафика на пистата. Малко след това англичанинът излезе пръв в подреждането с 1:46.439 мин – с 0,217 сек по-бърз от подобреното постижение на Рикиардо.
For anyone wondering how Eau Rouge got its name: it comes from this stream, which crosses the track at that point. pic.twitter.com/JTCLzMGHHH
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) August 25, 2017
Нико Хюлкенберг съобщи по радиото, че седалката му се загрява необичайно силно. Над Спа пък настана тишина малко преди да изтекат 60 минути от наличните 90 за подготовка в тази сесия.
Температурата на въздуха се качи до 19 градуса на този етап от изпитанията, тази на пистата бе 26 градуса. Макларън, Ред Бул и Торо Росо бяха изпробвали вече гумите ултрасофт – Рикиардо използва тази смес, за да се доближи на 0,112 сек от времето на Хамилтън, дадено със суперсофт. Англичанинът започна серия със софт, а съотборникът му оглави подреждането с 1:46.424 – само 0,015 сек по-бърз от Люис! Съвсем малко след това Валтери излетя и за малко избегна удар в бариерите.
Алонсо имаше проблеми с DRS-а си – не можеше да накара системата да работи както трябва. От тима му обаче го помолиха да продължи серията си. Междувременно Хамилтън свали най-доброто време за тренировката до 1:45.555 мин, а Макс Верстапен (с ултрасофт) зае втората позиция – на 0,747 сек зад англичанина. Холандският пилот, който обясняваше на вчерашната пресконференция, че е половин белгиец и е роден в Белгия, блокира колело на Автобусната спирка.
Фетел излезе втори – +0,092 сек спрямо Хамилтън. Пилотът на Ферари бе с ултрасофт и по-бърз от англичанина в средния сектор, но значително по-бавен в първия.
Минути преди карирания флаг Райконен (с ултрасофт) даде най-доброто време за сесията – 1:45.502 (-0,053 сек от постижението на Хамилтън със софт).
INITIAL CLASSIFICATION (END OF FP1): A good morning for Kimi Raikkonen 🇫🇮 and @ScuderiaFerrari #BelgianGP 🇧🇪 #FP1 pic.twitter.com/4isgJn5A7H
— Formula 1 (@F1) August 25, 2017