Тръгнах за този тест с очакване да разбера защо Волво XC40 бе избран за Автомобил на 2018 година в Европа. На какво се дължи огромният интерес, над 20 000 поръчки досега, към колата, която стартира продажбите си и у нас.
Пътувам с метро до центъра на София, слизам на спирка Сердика и тръгвам към ул. „Веслец”. Срещата ми с модела започва почти от същото място, където преди 19 години беше станалият легенда Club F1. Избягвам да минавам през тази част на София, защото тя поражда тъжни чувства, но настроението ми този път е по-добро от вида на 3 нови автомобила, паркирани, където преди години оставях своя.
Дизайнът им прави много приятно впечатление – начупени линии, дързък младежки вид, но съчетан с деликатно премиум усещане. Ефектните 21-инчови джанти повдигат на 211 мм от асфалта солидната предна част и подсилват пропорциите на SUV. Колата е изградена на изцяло нова платформа – CMA (Compact modular vehicle architecture), която ще бъде в основата на всички следващи автомобили от серията 40, включително изцяло електрическите.
Получавам ключа за според мене най-свежия и атрактивен вариант – бял с черен контрастен покрив. На задната врата вдясно се вижда надписът R-Design, ниво на оборудване, което добавя повече динамика и спортен дух, остава да видя и какво е усещането зад волана. В отбор с още двама колеги поемаме из улиците на София по специален маршрут.
Оглеждам се и виждам характерния за Волво изискан уют и минимализъм, комбинация от нови свежи материали. Намирам и специално място за мобилния си телефон, където безжично мога да заредя, специална сгъваема закачалка пък е отредена за малки пликове и покупки. Отпадъците могат да се събират в подвижен кош в централната конзола. Отляво на волана намирам място за съхранение на карти – разплащателни или карти за достъп. Колата няма толкова експресивен вид, каквото е усещането зад волана, защото динамиката е такава, че предразполага към динамика, и то така, че на едно кръстовище да се намеси и системата за безопасност на автомобила и да задейства самостоятелно спирачките, подавайки и звуков сигнал. Моделът е наистина забележително динамичен и приятен за каране и трудно удържам инстинкта си да натисна педала. Двигателят в тази версия е двулитров дизел с мощност 190 к.с. и автоматична скоростна кутия и задвижване на четирите колела. Софистицираното multi-link окачване осигурява контролирано и отзивчиво поведение. Компактните й размери я правят и неочаквано удобно в града. Моделът се предлага в още 2 нива на оборудване. Momentum е най-често срещаният избор и е за хора, които обичат да изпитват удоволствието от пътуването, както за водача, така и за пътниците в автомобила. Inscription пък избират тези, които търсят още по-високо ниво на комфорт и усещане за лукс.
Гамата от двигатели включва изцяло новия 3-цилиндров Drive-E двигател. Това е първият 3-цилиндров агрегат на шведската компания. Може да се избира още от познатите олекотени авангардни 2-литрови 4-цилиндрови бензинови двигатели, с мощност от 190 до 247 к.с., както и дизелови версии с мощност от 122 до 190 к.с. На по-късен етап ще се добави и хибридна версия, както и изцяло електрически вариант на ХС40. Очаквано за едно Волво, ХС40 притежава престижните системи за безопасност, познати от сериите 90 и 60 на Volvo. Тези иновативни технологии го превръщат в един от най-добре оборудваните компактни SUV автомобили на световния пазар. Те включват най-новото поколение система за безопасност City Safety, с функция за сигнализация при отклоняване от платното на движение, система за полуавтономно управление Pillot Assist, система за предупреждаване при опасност от напускане на пътното платно Run-off Road Protection and Mitigation, Cross Traffic alert, както и 360-градусова камера, която помага на водача да маневрира при паркиране в тесни градски пространства. Така модерната напоследък свързаност на автомобилите тук се казва Sensus. Новото ХС40 е автомобил за поколението потребители, които очакват пълна свързаност, и затова всичко в него е направено лесно и удобно за всекидневна употреба. Инструменталното табло на ХС40 е с 9-инчов портретно ориентиран тъчскрийн, познат от ХС90 и ХС60, който осигурява бърз и лесен достъп на водача до редица приложения и услуги, както и безпроблемна интеграция с Android и iPhone. Топ аудиосистемата е разработена съвместно със знаменитите Harman Kardоn и впечатлява с изумително качество на звука, доставено през 13 високоговорителя, и уникален въздушно вентилиран събуфер. Стартовата цена на XC40 е 61 480 лв. за 3-цилиндров Т3 двигател.