Начало Автомобили Тест: Звярът Jaguar F-Type R

Тест: Звярът Jaguar F-Type R

40
0

На пистата Дракон в пловдивското село Калояново сме виждали и тествали доста бързи автомобили. Включително и състезателни. Но този звяр, с който се срещнахме, бе наистина впечатляващ. Става дума за най-агресивния от котешкото семейство – Jaguar F-Type R. Кратко представяне, кратко каране и трайни впечатления, насадени от възможностите на автомобила.

Колата е толкова впечатляваща, че многократният шампион на България – рали пилотът Крум Дончев чистосърдечно си призна: „Много ми се иска да е моя!“ Че на кой не му се иска бе, Круме. Та това екстремно спортно купе F-Type R те грабва само като го гледаш, обсебва те, когато чуеш звука на мощния двигател, а полетиш ли с него – било по пистата или по шосето, се чувстваш като господар на скоростта.

За втори път карам Jaguar F-Type, но в R версията, усещането е съвсем друго. Управлението на F-Type R доставя истинска наслада. Воланът е директен и поведението е като кола от Формула 1 – директно тръгва натам, накъдето я насочиш. На пистата или на пътя, автомобилът е с балансирано пътно поведение. Във всички автомобили от семейството F-Type са с прецизни настройки. Създателите на F-Type са постигнали еталонно разпределение на масите 50:50 между предната и задната ос. За постигане на оптимална аеродинамика отпред под бронята е поставено сгъваемо антикрило, което при достигане на скорост 90 км/ч слиза към настилката и увеличава притискащата сила на носа на колата. Вертикалното налягане върху осите при скорост над 100 км/ч е цели 120 кг, а с увеличаване на скоростта ефективността на аеродинамичните елементи също нараства.

Отвътре Jaguar F-Type е типичен спортен автомобил. Но да не забравяме – изключиелно луксозен. Вратите се отварят широко и достъпът в кокпита е лесен. Усещането за пилотска кабина се подсилва, когато седнете зад волана. Всичко в автомобила е насочено към водача. Естествено фокусът е в управлението, в специалния волан и селектора за смяна на режимите на трансмисията. Седалките са удивително комфорти и фиксират точно тялото на водача в предварително избраната позиция. Настройките на седалките са от бутони на вратата. Мултимедийната система е с 8-инчов пълноцветен сензорен дисплей, на който се изписва управлението на техническите възли в автомобила.

Със стартирането на двигателя Jaguar F-TYPE R изръмжава като хищник, като звукът от двата ауспуха те кара да настръхнеш. Изпускателната система е със специални клапани, които се отварят при рязко ускорение. Подавате газ и усещате как звярът се раздразва и се хвърля напред в атака. F-Type R е истинска спортна кола, но водачът може с лекота да промени усилието на волана, твърдостта на амортисьорите, отзивчивостта на педала на газта и работата на 8-степенната автоматична скоростна кутия. Quickshift трансмисията спомага за по-бърза смяна на предавките и по-добър контрол върху управлението на автомобила. Има възможност за превкючване на предавките и с пера на волана.

Силата, мощта, респектът идват от двигателя, който е скрит под източения преден капак. Агрегатът е осемцилиндров двигател с обем 5,0 литра и със система за принудително пълнене с механичен компресор. Мощноста е респектираща – 550 к.с. при 6500 об./мин и въртящ момент от 680 Нм, още при 2500 об/мин. Трансмисията е 8-степенна автоматична ZF. Времето за ускорение от място до 100 километра в час е 4,2 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 300 км/ч.

Мощността на автомобила се усеща при излизането от завоя преди старт-финалната права на писта Дракон, която бе намалена наполовина. Усещането за ускорение е страхотно, като до мястото на спирането скороста за отрицателно време се качва на над 150 км/ч. Спирането е бързо и ефективно, без да се наруши баланса на автомобила при рязкото натискане на спирачката. В завоите колата има уникално поведение и ксама те изтегля при подаавне на газ.

Единственото, за което можем да съжаляваме е, че карането на автомобила бе твърде кратко. Затова го разбирам и Крум Дончев, който иска да има такава кола. Човек просто не може да и се насити, а за да се разберат всичките възможности на F-Type R, трябва доста време.