Спирачките на един автомобил могат да прегреят по много причини. Специално при хидравличните системи един от най-честите проблеми, а и един от най-лесните за разрешаване, е неправилното поставяне на накладките спрямо спирачния диск. Ferodo предлага няколко основни насоки за проблемите с луфта между накладките и спирачните дискове и каква е процедурата за най-прецизното им позициониране.
Разстоянието между накладките и дисковете може да е твърде голямо или пък твърде малко. В зависимост от това се проявят различни проблеми:
- При голям луфт има опасност работата на спирачката да е нарушена, защото накладките не опират достатъчно в дисковете и не постигат качествено триене. Това значително може да отслаби възможностите на спирачките и да доведе до опасни ситуации.
- Ако луфтът е прекалено малък, накладките и дисковете може да се допират и без да се натиска спирачният педал, което води до нежелано триене и усукване, износване и прегряване на компонентите, което отново може да влоши работата на спирачката, да предизвика вибрации, шум и трайни повреди по дисковете. В най-лошия случай се образуват горещи точки, които могат бързо да износят материала и да напукат дисковете.
Редовната проверка е задължителна, особено преди дълъг път. Оптималното позициониране на накладките спрямо спирачните дискове помага за предотвратяване на прегряването. Ferodo препоръчва редовно да се проверява какъв е луфтът между двата компонента – по правило, ако не се наместват допълнително, те постепенно се раздалечават, понеже се износват и изтъняват. При монтажа всички хидравлични дискови спирачки са снабдени с автоматичен регулатор, който се самонапасва при ползване на спирачките, за да компенсира износването на дисковете и накладките. Въпреки това обаче те редовно трябва да се проверяват, за да е сигурно, че работата на спирачната система е възможно най-добрата.
Ако регулаторът е инсталиран правилно, автоматизираното настройване не би трябвало да се нуждае от допълнителна ръчна намеса. И все пак позицията трябва редовно да се проверява от монтьор например при смяна на накладките, или ако има прегряване. Ако се установи, че автоматичният регулатор преминава допустимия максимум, това обикновено е знак за други проблеми в системата, които трябва да се проверят.
Безопасност в 9 стъпки:
- Откачете спирачката и обезопасете автомобила, така че да не може да се движи.
- Свалете гумата.
- Поставете сглобката на спирачния апарат към направляващите щифтове. Отделете външната накладка от буталото и проверете и него и вътрешната страна на накладката за изтъркване.
- Проверете луфта между буталото и вътрешната накладка с помощта на хлабиномерни пластини. Трябва да е в диапазона, препоръчан от производителя.
- Ако разстоянието е по-малко или по-голямо от препоръчителното, продължете със стъпки от 6 до 9 по процедурата.
- Ръчно нагласете разстоянието да е такова, каквото е указано от производителя.
- Натиснете спирачката 50 пъти.
- Проверете отново разстоянието с хлабиномерните пластини, за да се уверите че все още е в рамките на препоръчаното от производителя.
- Ако луфтът пак е по-малък или по-голям от препоръчителното, цялата конструкция или части от нея трябва да се подменят в зависимост от инструкциите на производителя.