Мартин Чой е един от най-известните имена в българския мотоциклетизъм. Всички го познават, но не всички си дават сметка, че зад него стои един много сериозен и стабилен екип. Един от най-важните представители на този екип е дългогодишният мениджър на Мартин – Михаил Иванов, който е зад него вече повече от 12 години. Благодарение и на него Чой спечели 24-ата си титла у нас. В следващите редове Михаил ни разказва за живота на най-добрия български мотоциклетист през уникалния поглед, който само той притежава.
Здравейте, Михаил! Преди всичко, честита победа и честита шампионска титла. Коя подред е тя и с цената на какво я постигнахте?
Здравейте и благодаря. Ако не се лъжа, това ни е 24-ата титла от националния шампионат на България. До нея стигнахме с цената на много усилия и лишения, особено тази година.
Като че ли тази година имахте доста силна конкуренция?
Винаги сме имали конкуренция. Всеки, който се нареди до Мартин на стартовата решетка, иска да го победи. За щастие, това рядко се случва. През годините помним много негови конкуренти. Като започнем от Калин Керин, Калин Кулев, братята Синьорис, Бустас, Милованович и много други. Всеки от тях искаше да го победи, но истината е, че е много трудно да караш с него, а да го победиш в пряк двубой е свързано с много умения, късмет и смелост.
А какво ще кажете за Ангел Караньотов?
Както си пролича в състезанията тази година, той е доста бърз. Следващата година със сигурност ще е още по-интересна. Хубаво е да има конкуренция, тя привлича повече зрители и прави състезанията още по-зрелищни. Мото спортът в България има нужда от това. Лично нас, конкуренцията ни прави още по-силни.
Имахте доста катастрофи през сезона, какви са последствията?
Да, така е, сезон 2018 беше много труден за нас от техническа гледна точка. Решихме да разчитаме на мотоциклет 2015г. след ревизия, поради факта, че през 2019г. излиза новият модел на БМВ. За нещастие, тази „тънка” сметка ни излезе доста дебело. Наложи ни се да сменим цели три мотора през сезона. Моделът на BMW S1000RR е прекрасен състезателен мотоциклет, но все пак е концепция от 2009 г. и конкурентните модели на Ямаха, Дукати и Кавазаки вече са с доста по-добри показатели и това се оказва решаващо в състезанията.
Катастрофите се дължат на това, че Мартин кара на лимита, изстисква до краен предел възможностите на мотора и в един момент те свършват. Хубавото е, че нямаше тежки контузии, но пък надвишихме доста бюджета, който имахме за 2018г. Най-важното е, че си защитихме титлата на България, стиснахме зъби и показахме характер както на пистата, така и извън нея. Това е от голямо значение и за нашите рекламодатели. Те разчитат на нас винаги да побеждаваме и така и трябва да бъде.
Знаете ли нещо повече за новия модел на BMW S 1000 RR 2019?
Да имаме информация, но засега не можем да я споделим. Моделът ще бъде концептуално различен. Всичко в него е променено: двигател, шаси, електроника и т.н. Очакваме скоро нашите партньори от BMW да ни кажат повече подробности, както и кога се очаква моторът в България. Естествено, ние ще получим първия. Очакваме го в началото на годината, а дотогава нашите механици ще минат курсове на обучение.
Някои от рекламодателите ви подкрепят вече повече от 7-8 години. Как се задържа един спонсор толкова дълго време?
Задържа се единствено с победи. „Който печели продава“ – това е стара максима в мото спорта.
Кажи ни нещо повече за вашия генерален спонсор?
Да ни бъде генерален спонсор компания, която продава горива, е най-нормалното нещо. Отношенията ни с ЕКО България датират още от 2008г. Започнахме като техен корпоративен клиент. След приключването на договорните ни отношения с предишния ни генерален спонсор, ЕКО България заеха неговото място. Очевидно, за да сме заедно от толкова години, ние се разбираме отлично. Станали сме почти като семейство. Лично аз, когато мина покрай тяхна бензиностанция, винаги се усмихвам, сякаш минавам покрай вкъщи.
Преди години не бяхте ли обвързани с мобилен оператор като генерален спонсор?
Да, имахме договор с Глобул. Отначало беше само бизнес към бизнес, но впоследствие успяхме да постигнем по-добри параметри на базата на успехите, които имахме. След това, обаче, те се продадоха на Теленор и нямаше как да подпишем нов договор, защото те имат право да рекламират само в Олимпийски спортове, а мотоциклетизмът на писта не е такъв.
Какво ви предстои през есенно-зимния сезон, когато няма състезания?
За жалост, краят на сезона не означава край на ангажиментите. Въпреки че няма състезания, имаме куп други проекти, които разработваме вече втора година със София Картинг Ринг. Сега на дневен ред е училището по мини-мото, в което Мартин обучава любители.
Как се работи с Мартин?
С Мартин се работи много лесно. След толкова години, вече се разбираме само с поглед. Нашите отношения датират още 2005 г., така че вече 13-14 години работим заедно. Успешен тандем сме, доказали сме го и ще го доказваме още дълго време.
Какво ще пожелаете на мото феновете в България.
Радвам се, че моторите в България стават все повече и повече, имаме нужда от това. Пожелавам на всички любители на моторите в България да могат да карат мотоциклетите, които искат и да бъдат внимателни, както за себе си, така и за околните участници в движението. Наистина шофьорите в България трябва да бъдат малко по-толерантни.